Vigsel
Foto: Maria Eddebo Persson

Vigsel

Att lova evig kärlek i kyrkan behöver inte vara påkostat eller planeras långt i förväg. I det lilla kan det stora bli ännu större. Vi hjälper er med planeringen.

För att gifta sig måste man göra en hindersprövning. Syftet är att kontrollera att det inte finns några hinder för relationen. Blankett finns att ladda ner på www.skatteverket.se. Man kan också ringa och beställa en blankett på 0771-77 87 78. Hindersprövningen är giltig i fyra månader. Under den tiden får vigseln äga rum. Borgerlig vigsel sker först i kommunen. Därefter är ni välkomna till kyrkan för välsignelse.

När hindersprövningen är klar, kontakta då församlingsexpeditionen. Där får ni hjälp med att boka dag, tid och kyrka. Expeditionen förmedlar även kontakt med präst.

För att boka vigsel ring tel 08-680 94 30 eller skicka e-post till skarholmen.info@svenskakyrkan.se.

Vid vigsel måste minst två personer, vittnen, närvara. Församlingen kan ställa upp med vittnen.

Det här behöver ni förbereda:
I Skärholmens församling kan du vigas samt få ditt borgerligt ingångna äktenskap välsignat. Vigsel/välsignelseakten är gratis om en av er medlem i Svenska kyrkan. Läs mer om att bli medlem här.

Med enkla medel kan vigseln bli en meningsfull stund och ett fint minne. Att till exempel själv välja musik, dikter och sånger gör akten mer personlig. Församlingens präster och musiker hjälper till med tips i planeringen. De talar också flera andra språk. För att delta i en kyrklig vigsel/välsignelse behöver ni inte känna prästen eller kunna något utantill.

Vi vill så långt det är möjligt möta era behov när det gäller tider och lokaler. Efter vigseln kan ni hyra fullt utrustade lokaler i anslutning till kyrkan för enklare kaffe/mottagning. Observera att ingen alkoholförtäring får ske i församlingens lokaler.