Bröllop

Vigsel är för alla! Att gifta sig är en stor händelse i livet och ett sätt för paret att visa att de vill dela livet tillsammans. När ett par väljer att gifta sig i kyrkan ger de sina löften om trohet mot varandra inför både Gud och de människor som är samlade i vigselgudstjänsten. De får även ta emot Guds välsignelse över sitt gemensamma liv. Vigseln ska kännas personlig, därför väljer ni musik, texter och sånger tillsammans med prästen. I Skallsjö församling vill vi välkomna alla, det betyder att även samkönade par kan ha sin vigselgudstjänst i vår kyrka.

Vigselakten är en symbolhandling där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet. Med äktenskapet vill vi fästa vår gemenskap i något som är mer hållbart och pålitligt än våra flyktiga känslor.

Vigseln sker ofta i kyrkan, men det går även bra att vigas i Skallsjö kyrkas ljustorn. Ljustornet passar bra för lite mindre vigslar. Vill man vigas på sin tomt eller vid någon vacker plats så går också det bra, om någon av församlingens präster har möjlighet.

Det finns en given ritual för Svenska kyrkans vigselakt. I samråd med präst och musiker kan man göra vigseln personlig med olika symbolhandlingar, dikter och sånger. Här kan du läsa mer om Svenska kyrkans ordning vid vigsel.

Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva, ett heligt förbund, någon som Gud själv har bestämt och instiftat. Detta kommer till uttryck i läsning av bibelord, brudparets löften inför Gud, bön över ringarna och välsignelsen över brudparet.

Inför en vigsel träffar brudparet prästen för ett vigselsamtal. Där tar man upp mycket av det praktiska, hur man skall gå, hur gästerna ska sitta osv., men också vad det innebär att gifta sig och dela livet med någon. Innan man kan gifta sig måste man ansöka om hindersprövning hos Skattemyndigheten.

Har du planer på att gifta dig eller undrar något om vigseln kontakta gärna expeditionen må-fre kl 10-12, 0302-374 30 .

Vigseltider för 2025 släpps den 1/9 2024 kl 10-12 via expeditionen.

Boka lokal i samband med kyrklig handling, dop & begravning

I samband med - dopgudstjänst eller begravningsgudstjänst - finns det möjlighet att boka lokal hos oss för eftersittning med släkt och vänner.

Kyrkstugan
Ligger i anslutning till kyrkan och tar upp till 45 sittande matgäster.

Församlingshemmets stora sal
Ligger på Uddaredsv. 1 och tar upp till 130 sittande matgäster.

Bokning av lokalerna sker på församlingens expedition, tel 0302-374 30. Expeditionens öppettider är må-fr kl 10-12.

Observera att vi har pälsdjursförbud i samtliga av våra lokaler.