Foto: Alex & Martin /IKON

Begravning

”Gud, i dina händer får jag gråta ut, gråten delar du tills den tar slut. Gud, du känner ondskan i din egen kropp. Att du delar smärtan ger mig hopp. Nära vill jag leva, nära dig, min Gud, i din omsorg finner själen ro. Nära vill jag leva, nära dig, min Gud, i din kärlek kan min kärlek gro. Sv.Ps 769: 3”

Begravning

Att mista någon som man älskar och tycker om väldigt mycket gör ont. Förlusten skapar en djup sorg. Sorgen väcker känslor av tomhet, meningslöshet och förtvivlan. I den kyrkliga begravningsgudstjänsten får vi lägga sorgen och saknade i Guds händer. I Guds händer överlämnar vi också den som gått bort.

Det kristna hoppet är centralt i begravningsgudstjänsten. Det som sker i begravningsgudstjänsten i form av tal, musik och psalmer är till för att väcka hopp om ett annat liv. Vi är alltså inte samlade för att överlämna den avlidne till mörker och ensamhet i en grav. Vi är samlade för att överlämna den avlidne till den Gud som är en Gud för levande, ty för honom lever alla.

Förr i tiden var det vanligt att prästen var den som de sörjande först tog kontakt med när någon gått bort. Idag är det annorlunda. Inför begravningen sker den första kontakten oftast med en begravningsbyrå. Församlingen och begravningsbyråerna har en nära kontakt. Tillsammans med anhöriga bestämmer vi dag och tid för begravningen.

I Säterbygdens församling sker begravningarna på torsdagar och fredagar. Klockan 11.00 och 14.00 är de tider som erbjuds. Inför begravningen träffas anhöriga och präst för att förbereda begravningen. Prästen vill gärna veta lite om den som gått bort för att begravningen inte ska bli opersonlig. Församlingens musiker hjälper gärna till med råd i valet av psalmer och musik.

Våra kyrkor

Silvbergs kyrka

En kyrka för hela Silvbergs fjärding i Stora Tuna socken började byggas år 1834 vid Grängshammar, som med sitt järnbruk då var den största tätorten. Kyrkan fick en originell utformning så till vida att den är åttakantig med ett litet torn centralt placerad på kyrktaket. En förebild anses Skeppsholmskyrkan i Stockholm från 1823 vara.

Stora Skedvi kyrka

Kyrkan används för gudstjänster och högmässor varje söndag. Då församlingens gudstjänster är sammanlysta, håller EFS gudstjänst i kyrkan. Populära gudstjänster brukar också hållas i det fria, på Bispbergs klack, vid Skålbo och på Gussarvshyttans såg.

Gustafs kyrka

Gustafs kyrka invigdes andra söndagen i advent, den 4 december 1768. 600 män från bygden bildade häck utanför kyrkan. I processionen gick biskop Lars Bentzelstierna, sex prostar, övriga präster, valthorns- och trumpetblåsare samt herremän från Stora Tuna och bygden iförda vackra kläder och pudrade peruker.

Säters kyrka

Den nuvarande kyrkan började byggas 1778, men helt klar blev den inte förrän ett 20-tal år senare med det tresidiga koret i öster. Flera renoveringar har skett sedan dess.

ÖPPETTIDER för Säterbygdens EXPEDITION och KYRKOR

Församlingsexpeditionens telefontider:
Måndag, tisdag, onsdag och torsdag 13.00 – 15.00
Fredag stängt

Telefonnummer: 0225- 29 16 00

Församlingsexpeditionen är öppen för besök:
Tisdag, onsdag och torsdag 13.00 – 15.00
Måndag och fredag stängt

Adress: Coriandergården, Corianders allé 2, Säter

Kyrkornas öppettider:
Kyrkorna i Gustafs, Stora Skedvi och Säter är öppna
för besök fredagar kl 09.00 – 15.00.

Silvbergs kyrka har varierande öppettider.
Vänligen kontakta församlingsexpeditionen för info.

Vid brådskande ärenden var vänlig kontakta

Kyrkoherde Forshaga Susanne Brännhammar via sms 076-698 16 14 eller
mail susanne.brannhammar@svenskakyrkan.se