Häverö-Edebo församling

I norra delen av pastoratet finns Häverö-Edebo församling. Här finns tre kyrkor och ett kapell och vackra, välskötta kyrkogårdar. Här finns också tre församlingshem som du kan låna eller hyra för samlingar och fester.

Häverö kyrka är församlingens huvudkyrka

Häverö kyrka

Häverö kyrka är en mycket vacker medeltida stenkyrka från 1300-talet, belägen i Häverö några km öster om Hallstavik. Kyrkan är täckt på väggar och tak av målningar från 1500-talets början, målade av lärjungar till Albertus Pictor. Altarskåpet är gjort i Antwerpen i början av 1500-talet. Dopfunten är från 1200-talet. Antal tillåtna personer i kyrkan - exklusive personal: 140 st

Edebo kyrka i det lilla samhället utanför Hallstavik

Edebo kyrka

Edebo kyrka är en typisk roslagskyrka, som får sin karaktär av gråstenen. De äldsta delarna är från 1200-talet. Kyrkan är känd för sina medeltida målningar (Tierpsskolan), vilka täcker tak och valv. Dessa tjänade som de fattigas bibel "Biblia pauperum". Antal tillåtna personer i kyrkan - exklusive personal: 140 st

Hallstaviks kyrka ligger nära Hallsta pappersbruk

Hallstaviks kyrka

Hallstaviks kyrka invigdes av ärkebiskop Erling Eidem 1933. Bygget finansierades dels av insamlade medel, dels av pengar från Hallsta pappersbruk. Kyrkan ligger vid pappersbruket och ritades av professor Ivar Tengbom. Gunnar Torhamn har målat takmålningarna föreställande de fyra evangelisterna Markus, Lukas, Johannes och Matteus. Kyrkans klockstapel är en kopia av Gunillaklockan vid Uppsala slott.

Församlingsgården, Almerska vägen 6 i Hallstavik, det rosa huset

Fiskarens kapell, Församlingsgården

Välkommen till Fiskarens kapell i Församlingsgården. Här sker huvuddelen av församlingens söndagsmässor och gudstjänster. Det är också platsen för större delen av församlingens vardagsverksamhet och Församlingsgården ligger på Almerska vägen 6 i Hallstavik, en låg rosa byggnad. Vid de stora helgerna och andra speciella tillfällen används de övriga av församlingens kyrkor.

Adresser till kyrkor och församlingshem Häverö-Edebo församling

Fiskarens kapell, Församlingsgården, Almerska vägen 6, 763 34 HALLSTAVIK

EDEBO KYRKA