Foto: Carina Ermesjö

KYRKOHERDE 100%

Rättvik ligger vackert beläget i Dalarna med en vidunderlig utsikt över berg och dalar och inte minst den mytomspunna Siljan som sägs ge ro, kraft och inspiration. Här finner du tätort och glesbygd, gymnasiskola, vårdcentral, kommunal förvaltning, lokala handlare med ett brett utbud samt ett rikt utbud av kultur-, frilufts- och idrottsaktiviteter.

VÅR VISION
Kyrkan ska finnas mitt i livet med Jesus Kristus i centrum. Den ska, utifrån de levande traditioner som finns i bygden, med öppenhet för omvärlden, vara en medvandrare till människor i både med- och motgång samt förmedla evangeliet för att tillsammans skapa vår gemensamma framtid.

OM OSS
Rättviks pastorat omfattar de tre församlingarna Boda, Ore och Rättvik.  Det bor
ca 11 000 personer i kommunen och vi har ca 8 000 kyrkotillhöriga. Medelåldern är hög, men inflyttningen är god och antalet barn och unga ökar.

Karakteristiskt för pastoratet och kommunen är de många byarna och det öppna odlingslandskapet i söder och skogslandskapet i de norra delarna. Bygden präglas av starka folkliga traditioner och ett rikt föreningsliv. Turismen, många större evenemang och ett rikt kulturutbud under somrarna ökar folkmängden med det tredubbla. Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service.

Invid Siljan, belägen vid huvudkyrkan, ligger Stiftsgården som har betydelse för den kyrkliga utvecklingen i stiftet och möjliggör samarbete i både små och stora sammanhang.

I pastoratet finns 5 kyrkorum och ett nyrenoverat församlingshem med kansli mitt i samhället. Som kyrkoherde kommer du att leda ett sammanhållet arbetslag på ca 25 medarbetare, som jobbar över hela pastoratet. Vi har också en begravningsbyrå och en förskola som drivs i bolagsform.

Välkommen att dela tro, liv och vardag med oss här i Rättvik, där tradition möter framtid.

Anställningsvillkor
100 % Tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse

Din uppgift
- Vår kyrkoherde ska leda allt arbete utifrån att Jesus Kristus är tillvarons centrum, och säkerställa att organisationens alla delar fungerar som en levande Kristen kyrka.

- Vi förväntar oss att kyrkoherden ska leda arbetet så att alla verkar i samma kyrka och ger medarbetarna möjlighet att växa.

- Tillsammans med andra samhällsaktörer medverka till en öppen kyrka  som en naturlig del av bygdens liv.

- Att både i vardagsarbete och i gudstjänstliv uttrycka det centrala budskapet i kristen tro, tillvarata våra traditioner och samtidigt kunna förnya och utforma framtidens kyrka.

- Vara trygg i en månfacetterad andlig miljö, kunna stå för Svenska kyrkans tradition och samtidigt vara bekväm med andra kyrkor som finns i Rättvik.

Vi söker dig som är

• en god teolog
  • pedagogisk kompetent
  • andlig ledare
  • kunnig i arbetsrätt och organisationsteori
  • kommunikativ och lyhörd
  • trygg, tydlig och strukturerad

Du har

- Erfarenhet av kyrkoherdetjänst

- Körkort och tillgång till egen bil

Välkommen med din ansökan!

Din ansökan med CV skickar du till:
Rättviks pastorat, Järnvägsgatan 10, 795 30 Rättvik

Det går också bra att mejla din ansökan till rattviks.pastorat@svenskakyrkan.se
Märk ansökan med, Kyrkoherde
Sista ansökningsdag: Vi tittar löpande på inkommande ansökningar

För mer information kontakta:
Tf Kyrkoherde Anders Grape, 0248-736 96, anders.grape@svenskakyrkan.se

Kyrkorådets ordförande Joanna Stridh, 070-52 11 863, joanna.stridh@rattvik.se