Foto: Gustav Allard

Jessica Uljons

Nyhet Publicerad

Jessica Uljons har precis som Andreas Örn jobbat  i Sandvikens pastorat och blir nu ytterligare en viktig pusselbit hos oss. Jessica kommer att arbeta som  kyrkogårdsassistent, och vi hälsar henne varmt välkommen! Här kan du läsa mer om Jessica.

Vad gjorde du innan du började hos oss?
Jag kommer närmast från Sandvikens krematorium där jag arbetade som krematorievaktmästare. Jag utförde kremeringar, tillhörande administration samt teknisk service på anläggningen. Jag var även vaktmästare vid begravningar i de tillhörande kapellen. Innan dess arbetade jag på Fonus som begravningsrådgivare. Jag har även många år inom yrkestrafik från taxibranschen i ryggen.

Varför beslöt du dig för att börja arbeta här?
Jag såg att en tjänst var ledig som jag inte kunde motstå att söka! Plötsligt så var jag här…

Vad visste du om Ovansjö-Järbo pastorat innan du började hos oss?
En hel del, faktiskt. Under min tid på Fonus hade jag flera begravningar i pastoratets kyrkor/kapell och många av mina nyblivna kollegor känner jag igen från den tiden. Det känns fantastiskt. Sedan har jag bra koll på pastoratets geografi sedan min tid som taxiförare. Jag har även passerat Kungsgården ”i evigheter” då vi har släktgård i Orsa så Ovansjö kyrka är en syn som alltid har funnits där.

Vilka är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?
Mina arbetsuppgifter är främst gravadministration, bl.a skötselavtal, ha koll på gravar som är lediga och om någon grav skall återlämnas, dokumentation av gravstenar, blombeställningar osv. Jag kommer även ha hand om inventering av kulturgravar och andra intressanta saker!

Vilka förhoppningar har du i din nya tjänst?
Jag hoppas på att kunna forma denna nya tjänst på ett klokt sätt och ser med stor ödmjukhet fram emot att få vara en del av ett arbetslag som skall förvalta kyrkogårdarna som vilorum, mötesplats och kulturarv.

Vad skulle vara den bästa komplimangen du kan få på en arbetsplats, och varför?
Det är nog när någon tycker att jag har gjort ett bra jobb. Jag är en vän av både hängslen och livrem så när någon ser att jag är noggrann blir jag glad.

Har du någon hälsning till församlingsborna?
Kom gärna och säg hej om ni ser mig ute på kyrkogården! Något som gör mig extra glad är om ni har någon fin historia att berätta; om någon kär anhörig vars grav ni
besöker eller något annat intressant om Ovansjö med omnejd.

Jessica började sin tjänst i oktober 2021.