Barn vid dop
Foto: Magnus Aronsson /ikon

TIPS! - Att tänka på inför dopet

Att ordna ett dop för sitt barn är en fantastisk uppgift. Men det är mycket att tänka på. Här kommer några tips och idéer.

• Det första och det viktigaste att tänka på är att det handlar om ett barn. Och barn är olika! Boka gärna doptid så att det passar med ditt barns rutiner. Det är viktigt och meningsfullt att samla släkt och vänner, men lägg helst inte dopet då du vet att ditt barn alltid brukar sova eller äta.
  • Behöver ditt barn ha med sig napp, flaska, favoritleksaken eller snuttefilten - så ta med den! Det är mycket som kan kännas ovanligt och annorlunda också för en bebis i kyrkan - alla människor, orgeln som spelar och prästen som skall döpa…Allt som kan göra ditt barn tryggt och bekvämt är bra.
  • Barnet får bete sig precis som det vill på dopet - somna, gråta, leka med prästens kläder, plaska i dopvattnet eller vägra sitta i ena fadderns famn. Samma sak gäller storasyskon.
  • Var gärna i tid i kyrkan, men inte FÖR tidigt så att ni måste stå och vänta och er bebis blir trött, ledsen och orolig. Byt gärna om på dopbarnet i kyrkan. Vi har skötbord och liknande i kyrkorna.
  • Dopklänning är en vacker gammal tradition, men inget måste. Det är heller inget måste att flickor har rosa och pojkar blå inslag i sin dopklänning. Det väljer ni helt själva. Har ni ingen dopklänning kan ni låna en av oss.
  • Efter dopet brukar de flesta ha någon form av samling, med fika eller mat. Samlingen kan man ha hemma eller hyra någon av kyrkans samlingslokaler som ligger i anslutning till våra kyrkor.
  • Vid samlingen brukar de flesta ha ett presentbord. Avdela gärna någon vän eller släkting att anteckna vad ni fått från vem då ni öppnar presenterna. Det kan vara svårt att minnas dagen efter, då gratulationskorten hamnat i en hög och man för sitt liv inte kan minnas vem man fick sparbössan eller tavlan ifrån!
  • Har man många gäster räcker det oftast mer än väl att bjuda på kaffe och fikabröd. Buffé/gående bord är enklare än att servera eller duka fram mat. Ta inte på er för mycket!
  • Ska ni hyra någon av våra samlingslokaler, fråga gärna om det går att komma in redan dagen innan och duka. Det kan vara skönt att ha så lite som möjligt att göra på morgonen innan dopet.
Stengolv stora kyrkan

Våra kyrkor

Här kan du läsa om och se runt i kyrkorna med våra 360-gradersbilder.

Illustration där ett barn och en ängel håller varandra i handen

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.