Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Dags för konfirmation!

Under konfirmandtiden får du inte bara lära dig mer om kristendomen och hur den hänger ihop med livet. Det finns också utrymme för dina egna frågor och funderingar om livet. Här får du vara dig själv.

Här kan du Iäsa om de olika konfirmandgrupper som finns att välja bland.

Alla alternativ är kostnadsfria. Grupperna har ett begränsat antal platser och kan bli fullbokade. När du anmäler dig får du därför rangordna de två alternativ du helst vill ha.

Tips! Anmäl dig samtidigt som din vän, så har ni större chans att hamna i samma grupp.

Anmäl dig här

Odensala

Lär känna nya vänner och få möjlighet att ta del av tankar om livet och Gud.

Anpassad konfirmation

Alla som vill ska ha möjlighet att konfirmera sig. För dig i resursskola, specialskola, träningsklass eller grundsärskola anpassar vi konfirmationen och hittar bästa möjliga lösning för dig.

Samisk konfirmation

Buerie båeteme! Buerestbåhtieme! Burist båhtem! Buorisboahtem! Bures boahtin!

Camp Mid Adventure (fåtal platser kvar)

I Torpshammar vid ljungan ligger gården Camp Mid Adventure som bjuder på massor med äventyr. Här får du möjlighet att lära känna nya vänner, dela tankar och funderingar om Gud, livet och tro.

Leksand Eko (fåtal platser kvar)

På gården Sjugare i Leksand blir vi en del av en mysig familjeägd gård med egna odlingar och djur. Vi mixar härliga bad och mysiga kvällar framför lägerelden med ämnen om tro och liv.

Katedral (Fulltecknad)

Lär känna nya vänner och få möjlighet att ta del av tankar om livet och Gud.

Ingen fråga är för stor eller för liten under konfirmandtiden. Vi lyfter våra gemensamma frågor och funderingar helt utan krav på prestation. Vi lär oss tillsammans!

Tillsammans utforskar vi de stora livsfrågorna på ett lekfullt sätt genom olika övningar för att lära känna oss själva och varandra bättre.

Själva konfirmationsdagen är en fest för dig, dina närmaste och hela församlingen.

Måste jag vara döpt? Nej, det är vanligt att inte vara döpt. Du kan anmäla dig till konfirmation ändå. Innan det är dags för konfirmationsgudstjänst behöver du döpas och vi hjälper till att ordna med det.

Hur var det med Jesus, kan man prata med honom och gick han egentligen på vattnet? Livet är som en berg-och-dalbana och i “konfan” ryms både upp- och nedgångar. Några är troende när de blir konfirmander, andra börjar tro under konfaåret. En del gör det inte alls. Det är olika, och det är okej. Oavsett hur det blir för just dig så är konfa en erfarenhet för hela livet!

Att konfirmera sig är kostnadsfritt. Svenska kyrkan Östersund står för alla kostnader.

Vanliga frågor om konfirmation

Måste man tro på Gud?
Det räcker att du är nyfiken på vad eller vem Gud är och att du vill veta mer. Tillsammans pratar vi och gör saker för att fundera kring vad tro är.

Måste jag vara döpt?
Nej, det behöver du inte. Är du inte döpt, döps du under konfirmandtiden. Konfirmation betyder bekräftelse. Bekräftelse av dopet.

Vad är det bästa med att vara konfirmand?
De flesta svarar gemenskapen och allt det roliga vi hittar på. Många uppskattar samtalen och frågorna som diskuteras. Andra svarar att andakter eller lägren är det bästa.

Kostar det något?
Nej det kostar ingenting att konfirmera sig i Svenska kyrkan Östersund.

Måste jag åka på läger?
Alla våra grupper åker på läger, men det går att lösa på annat sätt om du av olika skäl inte vill sova borta. Hör av dig till oss så hittar vi en bra lösning tillsammans.

Vill du veta mer om dopet?
Ladda ner vår dop-folder i pdf-format här