Foto: Christina Stjernberg

Kyrkorna på yran

Vill du vara volontär på Kyrkorna på Yran? Här finns all information. Kyrkorna på Yran drivs på uppdrag av Östersunds Kristna Samarbetsråd.

Vad är kyrkorna på Yran?
Östersunds kristna kyrkor finns gemensamt på plats i Badhusparken under Storsjöyran. Vi finns också i Gamla kyrkan, utanför området. Vi är där, med Jesus som förebild och Gud i våra hjärtan, för att möta människor som söker oss, behöver hjälp och stöd samt för att bidra till tryggheten under Yran.

Hur kan jag hjälpa till?
Det finns också behov av tältresare, volontärfikabakare samt några som planerar och genomför aktiviteter för barn och familj på eftermiddagarna kl 12-17.

Vem kan vara med?
Volontär kväll/natt i tältet och Gamla kyrkan: Du som är över 18 år, vill möta människor och känner dig trygg och bekväm med att respresentera kyrkan i en livlig festivalmiljö.

Andra uppgifter: För uppgifter som tältbygge, eftermiddagsaktiviteter, bakning och förbön kan du vara under 18 år. Om du är under 15 år får du vara med på dagtid om du följer med en ansvarig, anmäld vuxen.

Teamträffar
I juni och juli samlar vi alla volontärer till teamträffar, och du väljer en av dessa att vara med på. Då lär vi känna varandra lite mer, pratar om förhållningssätt, övar på olika ”case”, ger tips om vad man kan prata om, väljer arbetspass och informerar om praktiska saker med mera. För att få vara volontär i tältet behöver du har varit med på någon av dessa träffar.

Datum för teamträffarna är:
Söndag 11 juni kl 14-17 och tisdag 25 juli kl 18-21.
Plats återkommer vi med.

Hur anmäler jag mig?
Du anmäler dig via formuläret nedan. Du fyller då i vilka pass du vill jobba och om du kan hjälpa till i för- och efterarbetet på något sätt.

Anmäl dig helst före 31 maj, för att vara med på teamträffen i juni.
Absolut sista anmälningsdag är fredagen den 21 juli, och då är du med på teamträffen i juli. Kan du inte anmäla dig via webben, ring eller maila Christina Stjernberg (se kontaktuppgifter längst ner på sidan) så ordnar hon det.

Kyrkorna på yran 28-30 juli 2023

Du kan välja på dag-, kvälls- eller nattpass.

Plats: Kyrkorna på Yran finns i ett tält med kaffeservering i Badhusparken, vandring på Yranområdet och i Gamla Kyrkan.

Hur: Koka kaffe, sälja fika, samtala i tältet och på området eller bemanna Gamla kyrkan – du bestämmer vilken uppgift som är bekväm för dig! Det finns också behov av tältresare, volontärfikabakare. Du kan också vara förebedjare om du inte har möjlighet att vara med vid själva evenemanget.

Vem: Du som vill möta människor utifrån kristen tro och är över 18 år.

Sista anmälningsdag 21 juli, men gärna så snart som möjligt.

Anmälan:

Val av teamträff:

Önskemål om arbetsinsats:

Önskemål om arbetsinsats under Yrandagarna:

Kryssa i vilka områden, dagar och tider du kan tänka dig att jobba. (OBS att det är olika rutor för de två olika platserna; tältet och Gamla kyrkan) Har du önskemål om att dela upp ditt önskade fyra-timmarspass av någon anledning (artisters spelschema, behov av längre paus etc.) så försöker vi möta upp det. Skriv då ditt önskemål i kommentarsrutan längst ner. Du måste dock boka in dig på minst fyra timmar under kvällen för att få ett Yran-armband.

Arbete i Gamla kyrkan:

Arbete i tältet på yranområdet:

Kontaktpersoner: