Resurs för skola

Kyrkan är en resurs i förskolan- och grundskolans undervisning. Svenska kyrkan Östersund erbjuder stöd till undervisningen i religion, men även i flera andra ämnen. Ladda ner PDF med hela programmet och kontaktuppgifter.

Svenska kyrkan Östersund erbjuder stöd till undervisningen i religion, men även i flera andra ämnen. Vi har olika program med olika innehåll anpassat efter åldersgrupp.

Kyrkan som en naturlig resurs
Vi har som vision att kyrkan skall finnas som en naturlig resurs att efterfråga i flera olika samarbeten. Vi vill att elever och personal i skolan har förtroende att vända sig till kyrkan vid behov. I både undervisning och i att möta elever och lärare i samtal och krissituationer.

Vår grundtanke och vårt uppdrag
Vår grundtanke är att det skall vara enkelt att samarbeta. Vi önskar att vi med kyrkans närvaro, på olika plan, kan skapa en ökad nyfikenhet och en förståelse för religion. Vårt uppdrag som kyrka berör många av de undervisningsområden som beskrivs i skolans läroplan. På ett naturligt sätt kan vi berätta om den kristna tron i vår vardag, men också i den världsvida kyrkan. Vårt uppdrag handlar också om att förvalta det arv och den historia som kyrkan bär på, oavsett om man tror på själva innehållet eller inte. Den kristna tron har ett stort litterärt och religiöst värde, och rymmer mycket historia som finns i den svenska kulturen.

Vi har stor förståelse för att undervisningen i skolan skall vara objektiv och icke-konfessionell. Men i ett samhälle som är präglat av mångfald känns det viktigt att svenska kyrkan får medverka till ungas egen reflektion över tro, traditioner och kulturer inom dessa ramar.

Program för förskola

Barnrytmik för treåringar
I barnrytmik arbetas det i olika grupper där musik, sång och rörelse får vara verktyg till hjärnans näring och utveckling.

Rörelse är vägen till utveckling och inlärning. Hjärnan utvecklas genom att den får stimulans från de olika sinnena. Främst från balanssinnet (leder och muskler) och beröringssinnet.

När: Måndagar kl 09:30-11:00
Var: Församlingsgården, Stora kyrkan
Gruppstorlek: 10-12 barn med personal

Pedagogisk kyrkvandring för barn 4-5 år
I pedagogisk kyrkvandring visas barngrupperna runt i kyrkorummet.
Barnen får själva uppleva rummet och göra det till sitt, lära sig om olika föremål och dess användning samt upptäcka Barnens Altare som finns i Stora kyrkan. Vid Barnens Altare finns möjlighet att leka bröllop, dop, begravning med mera. Där finns kläder för utklädnad samt föremål som hör till.

När: Fredagar kl 9:30-11:00
Var: Stora kyrkan
Gruppstorlek: 10-12 barn med personal

Kyrkvandring
Kyrkan kan vara en spännande plats att upptäcka för de äldsta barnen på förskolan. Till Marielundskyrkan erbjuds förskolorna i närområdet att komma på kyrkvandring. Här får de på ett lekfullt och lättsamt sätt uppleva kyrkorummet och alla dess spännande skatter till exempel dopfunt, ljusbärare, altare med mera.

När: Våren 2024
Var: Marielundskyrkan
Tidsåtgång: Cirka 30 minuter

Program för åk 1-3

Julspel/julvandring

Varje år bjuds klasserna in till någon form av julspel/julvandring. Utformningen varierar från år till år och för julen 2023 bjuder vi in alla skolor till Gamla kyrkan. Där får barnen möta olika personer från julevangeliet och på det sättet uppleva julens berättelse.

När: December 2023 (vecka 49–51)
Var: Gamla kyrkan och parken
Tidsåtgång: Cirka 45 minuter
Separat inbjudan skickas till respektive skola.

Stilla vandring – i påsktid
Under stilla veckan bjuder vi bland annat in till en vandring med information om påsken, vid grillplatsen i Lillsjön. Odensalakyrkans arbetslag kommer att finnas där och bjuda på bulle, saft och kaffe till alla som kommer förbi.

När: Vecka 13, april 2024

Påskvandring
I Lugnvik erbjuds skolbarnen en påskvandring. Barnen får lära sig mer om varför vi firar påsk i Sverige och om den kristna påskens berättelse.

Var: Lugnvikskyrkan
Tidsåtgång: Ca 30 min
Separat inbjudan skickas till respektive skola.

Fråga prästen (diakonen, pedagogen, kantorn, vaktmästaren...)
Hur är det att arbeta som präst? Är det svårt att hålla i en begravning? Var lär man sig att spela kyrkorgel? Hur är det att behöva hålla tyst om jobbiga saker man får höra? Måste man tro på Gud när man jobbar i kyrkan? Vad händer när jag dör? Frågorna kan vara många, och vi välkomnar därför barnen att komma och möta en livs levande präst och ställa sina frågor och funderingar kring livet och hur det är att arbeta i kyrkan. Utifrån syftet att se olika yrken och verksamheter i närområdet, kan det finnas möjlighet att träffa olika yrkeskategorier för likande samtal.

Program för åk 4-6

Bibeläventyret
Bibeläventyret är ett pedagogiskt icke-konfessionellt koncept som bidrar till att uppfylla läroplanens mål kring kunskap om Bibelns berättelser. Bibeläventyret är uppdelat i två äventyr, gamla och nya testamentet. Läs mer på www.bibelaventyret.se.

Var: På plats i klassrummet
Tidsåtgång: Cirka 3x90 min per äventyr (GT och NT)

Program för åk 7–9

Samverkan på temadagar
Planerar ni någon temadag/-vecka om relationer, sex, vänskap, tro/andlighet, hälsa, etik eller liknande? Kontakta oss gärna så kan vi vara med och både planera och medverka vid ett sådant tillfälle. Vi samverkar gärna med skolor kring värdegrundsfrågor av olika slag, utifrån era behov och önskemål samt vår mångåriga kompetens att jobba med ungdomar.