Foto: Charlotte Nordin

Grundsunda församling

Sommarbild på Grundsunda kyrkobyggnad

Grundsunda kyrka

Kyrkan är i gotisk stil, interiört med två stjärnvalv, av senmedeltida typ. De vars äldsta delarna av kyrkan är byggda på 1300-talet.

En skylt med texten Öppet hänger på en stolpe utomhus.

Pastorsexpedition Grundsunda

Här hittar du telefonnummer och öppettider för Grundsunda pastorsexpedition på Vallen och i Kyrkans Hus.

En glad tjej uppmanar till ringa

Personal i Grundsunda församling

Välkommen till Grundsunda församling. Vill du besöka oss finns vi på följande två adresser: Grundsundavallen 108, 896 91 Husum - Pastorsexpeditionen, gravkapellet och kyrkan Bruksvägen 185 A, 896 31 Husum - Kyrkans Hus

Barn som målar med fingerfärg

Barnverksamhet i Grundsunda församling

En mötesplats för barn i alla åldrar i Kyrkans Hus i Husum. Det finns också verksamhet i Banafjäl i IOGT-NTO-lokalen.

Läktaren i Grundsunda kyrka där kyrkorgeln ståtar.

Körverksamhet

Musiken är viktig i församlingen. I gudstjänsten med psalmsång, orgelmusik, körsång och solister.

Konfirmation i Husum

Ett erbjudande till dig som börjar årskurs 8 till hösten, är nyfiken på livet och vill veta mer om kristen tro och vad den kan betyda för dig. Läs vidare här om konfirmation i Husum, när det startar och hur du anmäler dig att vara med.

Någon häller upp kaffe från en blommig termos till någon som håller fram sin kopp.

Mötesplatser i Grundsunda

Liten och stor för föräldrar och barn, dagledigträffar och andra grupper.

Musik och sång vid dop, vigsel och begravning

Våra musiker Göran Lundberg och Anna-Karin Adolphsson har spelat in exempel på musik och sång som kan användas vid kyrkliga handlingar. Här hittar du länkarna. De finns också på YouTube. Sök på Grundsunda församling.

Bebis som döps, ungdom i vit konfirmandkåpa som håller i ett kors, händer på ett brudpar där de håller en brudbukett, kista med blomdekoration

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Svenska kyrkan har traditioner vid livets stora händelser. Planerar ni att gifta er och ha bröllop? Ni kanske redan är gifta och vill ha en kyrklig välsignelse över äktenskapet. Vill ni döpa ert barn? Funderar du på att konfirmera dig, att bli konfirmand? Här kan du läsa mer och även skicka önskemål.

Vill du engagera dig ideellt i Grundsunda församling?

Tillsammans kan anställda och ideella/frivilliga medarbetare - många händer tillsammans - göra mycket gott för den lokala och världsvida kyrkan.

Tre män med förkläden i cafémiljö. Mannen i mitten håller i en tallrik med soppa.

Café Duvan och Fairtradeshopen

Grundsunda församlings café i Kyrkans Hus. Öppet tisdag - fredag 10:00-15:00

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Tack för ditt medlemskap

Biskop Eva Nordung-Byström riktar ett stort tack till dig som med ditt medlemskap stöder Svenska kyrkans arbete och liv runt om i Härnösands stift. Det är genom din och andra medlemmars kyrkoavgift som det är möjligt för Svenska kyrkan att bedriva verksamhet och bidra till ett tryggare samhälle.

Församlingsrådet i Grundsunda

Församlingsrådet består av 11 ledamöter och 4 ersättare. Ordförande är Thomas Nordström.