Foto: Jonna Sjölin

Tuppa-Klara - Stolthet

Nyhet Publicerad Ändrad

Låt oss stolta presentera vår hbtqia+ karaktär Tuppa-Klara (även kallad TK). Tuppa-Klaras pronomen är hen, hon och han, för TK är både en höna och en tupp. Tuppa-Klara tycker att det är viktigt att man får vara sig själv och att det är härligt att alla är så olika och det vill hen sprida till alla som kanske inte känner sig som alla andra. Hen är riktigt modig och gillar att sitta högt upp och spana ut över kyrkparken vid Adolfsbergs kyrka. Kanske har du sett henne i något av träden?

Låt oss stolta presentera vår hbtqia+karaktär Tuppa-Klara (även kallad TK). Tuppa-Klaras pronomen är hen, hon och han, för Tuppa-Klara är både en höna och en tupp. Hon älskar att gala ikapp med kyrk-klockorna på morgnarna och att lägga regnbågsägg på påsken - som barn får leta efter.

Sommaren 2021 bjöd Tuppa-Klara in till sitt allra första Regnbågscafé under Örebros Pridevecka! Det blen en härlig och färgglad fest för alla åldrar. TK har även gjort gästbesök i Kalle Posts brevlåda då och då. Tuppa-Klara tycker nämligen att det är viktigt att man får vara sig själv och att det är härligt att alla är så olika och det vill hon sprida till alla som kanske inte känner sig som alla andra.  Hen är riktigt modig och gillar att sitta högt upp och spana ut över kyrkparken vid Adolfsbergs kyrka. Kanske har du sett henne i något av träden?

Smed-Hjalmar - Olikheter

Här har du Smed-Hjalmar - en klurig kanin med många frågor och funderingar om allt möjligt. I programmen "Smed-Hjalmar funderar" kommer du att kunna följa Smed-Hjalmar i hans försök att förstå världen runt omkring honom.

Kvast-Johanna - rättvisa och hållbarhet

Här har ni Kvast-Johanna - hon kämpar för ett mer hållbart och rättvist samhälle. Det gör hon på många olika sätt här i Adolfsbergs kyrka. Dels så har hon ett skåp inne i Adolfsbergs kyrka där hon säljer rättvisemärkta- och fairtrademärkta varor. Kvast-Johanna har även ett bytesskåp med leksaker ute i lekparken där man kan hämta eller lämna en leksak. Hon har även gett ut en egen receptsamling med hållbara och klimatsmarta recept och håller varje år källsorteringsveckor för barn. Hon finns självklart med i Adolfsbergs församlings nationella grupp som sköter insamlingar till olika välgörande ändamål, t.ex. Världens Barn och ACT Svenska kyrkan.

Kalle Post - Barnrättskämpe

Här har ni Kalle Post, Adolfsbergs kyrkas maskot och barnrättskämpe! Grodposten hämtar man i Kalles brevlåda som finns i lekparken vid Adolfsbergs kyrka. Kalle brukar även gömma guldstenar i sandlådan så passa på att gräva efter en sån när du är där!

Mormor-Mus Bibelotek

Mormor Mus driver sedan april 2021 ett Bibelotek i Adolfsbergs kyrka. Här finns fullt med olika barnbiblar, böcker, lekhörna och ett ritbord! Mormor Mus har massa små gulliga möss som du gärna får hjälpa henne att leta efter. De älskar nämligen att gömma sig. Bibeloteket är öppet när kyrkan är öppen; mån-fre 9-12 samt under gudstjänsttid på söndagar.

Metod: Regnbågsnyckeln