Bilden föreställer tre ideella medarbetare i Svenska kyrkan Örebro: Torsten, Isabella och Sven-Erik.
Foto: Andreas Hylthén

Lediga uppdrag i Adolfsbergs kyrka

Nyhet Publicerad Ändrad

Har du tid och engagemang till övers? Då har vi en hel del lediga uppdrag som volontär just nu! Hittar du något som du känner skulle passa dig som handen i handsken så tveka inte, skicka ett mejl till adolfsbergs.forsamling @svenskakyrkan.se

Medarbetare i barnkören

Barnkören övar kl. 17.00-17.30 på tisdagar. Här behövs hjälp med att ta emot barnen när de kommer till kören, hålla lite ordning under körövningen, hjälpa till att med praktiska saker etc.

Vandringar för Adolfsbergs skolklasser

Bor det en liten teaterapa i dig, eller vill du hellre ha en roll utan repliker? Här funkar båda - vi behöver nämligen både ock! Skolklasserna som går våra vandringar kommer från klass 1 och klass 4 samt särskolan. Vi har kostymer och rekvisita. Påsk- och julvandringar är det vi erbjuder just nu.

Internationella gruppen

Du behövs i den internationella gruppen som ansvarar för olika insamlingar till Svenska kyrkans internationella arbete under året. Några av de stora insamlingarna som vi är med i är Fasteinsamlingen, Julkampanjen och Världens Barn. Internationella gruppen anordnar under året t.ex. våffelcafé och konserter för att samla in till de olika kampanjerna.

Promenadgrupp

Vi vill hjälpa de äldre på Lindhultsgården att få komma ut i friska luften. Uppdraget kan innebära att man kör rullstol- men de flesta går själva. Det viktiga är att vara ett sällskap under den korta promenaden. Varannan torsdag (jämna veckor) ca. kl. 11-12. Ideell ledare för gruppen är Solveig Sandberg.

Kyrkkaffefixare

Detta innebär ett iordningsställande av kyrkkaffet till söndagens högmässa/gudstjänst samt diskning efteråt. Detta innebär att man ser till att kaffe kokas och kaka tas fram (vill man baka något är det välkommet) och serveras efter varje söndagsgudsjänst och att man sedan sköter disken efteråt. Du väljer själv hur många söndagar du vill arbeta.

Gudstjänst för hemmen

Vi behöver någon som kan ställa upp och gå med och hämta/lämna de boende (som sitter i rullstolar eller behöver hjälp att gå) från Adolfsbergshemmet och Lindhultsgården när vi har gudstjänst i kyrkan 2 ggr/år.

Har du egna idéer på vad och var du vill engagera dig - tveka inte utan hör av dig till oss! Du får den utbildningen som är relevant för ditt uppdrag. Vill du vara med i barnverksamheten krävs utdrag ur belastningsregistret.

Frågor & kontakt: adolfsbergs.forsamling@svenskakyrkan.se

Träffpunkt Nyfiket Adolfsbergs kyrka våren 2024

Välkommen till Adolfsbergs kyrka där Församlingskåren bjuder in till café-träffar kl. 14.00-16.00 varannan tisdag med fikaservering och trevliga lotterier.

Tre små tjejer hoppar hage utomhus.

Adolfsbergs församling

Adolfsbergs församling ligger i södra Örebro och är en del av Svenska kyrkan i Örebro pastorat. I församlingen finns plats för liv, hopp och tro i gudstjänst och vardag. Här finns utrymme för möten, utmaningar, kraft och växande.

Barnloppis och café 20/4 kl 10–12.30 Adolfsbergs kyrka

Välkommen till en härlig barnloppis full med barnkläder, leksaker, böcker och andra roliga barngrejer! När du behöver en paus i ditt fyndande så är du välkommen att slå dig ner i vårt café!

Sittgympa i Adolfsbergs kyrka måndagar kl 14

Nya gympare är välkomna när som helst under terminen! Vårterminen pågår 8/1-27/5. Välkommen till vårt härliga gympa-gäng!