Kvast-Johanna - rättvisa och hållbarhet

Nyhet Publicerad Ändrad

Här har ni Kvast-Johanna - hon kämpar för ett mer hållbart och rättvist samhälle. Det gör hon på många olika sätt här i Adolfsbergs kyrka. Dels så har hon ett skåp inne i Adolfsbergs kyrka där hon säljer rättvisemärkta- och fairtrademärkta varor. Kvast-Johanna har även ett bytesskåp med leksaker ute i lekparken där man kan hämta eller lämna en leksak. Hon har även gett ut en egen receptsamling med hållbara och klimatsmarta recept och håller varje år källsorteringsveckor för barn. Hon finns självklart med i Adolfsbergs församlings nationella grupp som sköter insamlingar till olika välgörande ändamål, t.ex. Världens Barn och ACT Svenska kyrkan.

Kvast-Johanna är en svart katt med en stor svans som hon använder när hon städar i kyrkan. Hennes motto är “Ensam är inte stark” och “Många små kan tillsammans göra underverk”.  Hon tycker att det är viktigt att det finns rättvisa, att man hjälps åt och att man är snäll mot varandra. Sitt stora engagemang lägger hon därför på källsortering, återbruk, fairtrade och hållbarhet. Hon tycker att det är viktigt att ta hand om skapelsen och vårda den.

Kvast-Johannas fairtradeskåp i Adolfsbergs kyrka Foto: Johanna Sjölin

Hösten 2021 gav hon ut en receptsamling med klimatsmart mat. Hon är mån om att engagera många i sitt arbete för en renare och rättvisare värld - och du är väl med!?

Bytesskåp i Adolfsbergs kyrka Foto: Johanna Sjölin

Barnloppis och café 20/4 kl 10–12.30 Adolfsbergs kyrka

Välkommen till en härlig barnloppis full med barnkläder, leksaker, böcker och andra roliga barngrejer! När du behöver en paus i ditt fyndande så är du välkommen att slå dig ner i vårt café!

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår. Din gåva behövs.

Ge en gåva