Vigsel och välsignelse

Äktenskapet är en av de riktigt stora förändringarna i livet och bröllopet – vigselgudstjänsten och festen efteråt – är symbolrik.

Äktenskapet är en stor och fantastisk gåva. Vi finns till för varandra och vi behöver varandra.  Att leva tillsammans kan vara svårare än allt men också det underbaraste av allt. Du och jag är skapade till gemenskap och längtar innerst inne efter den fulländade föreningen. Det långvariga förhållandet ger den bästa möjligheten att utvecklas på ett djupare plan tillsammans. Att ingå äktenskap är att ta ett medvetet beslut. Äktenskapet ger det bästa juridiska skyddet för människor som vill leva tillsammans. Äktenskapet markerar på ett tydligt sätt både för oss själva, barnen och omgivningen att vi hör ihop.

Boka vigsel

När ni bestämt er för vigsel/välsignelse över borgerlig vigsel bokar ni tid och plats genom följande alternativ:

Boka online
Gör din förfrågan direkt på webben. Boka vigsel.

Kontakta församlingsexpeditionen
Ring, maila eller besök församlingsexpeditionen om du vill boka vigsel eller har funderingar.

Hur fungerar det?

När man har bokat sin vigsel kontaktas man av en präst för att tillsammans gå igenom och planera vigseln. Detta för att göra den så personlig och fin som möjligt. Oftast sker detta möte i kyrkan för att samtidigt kunna öva hur och var man ska stå och gå.

För att automatiskt ha rätt till vigsel utan kostnad ska en av de två vara medlem i Svenska kyrkan. Hos de lokala skattemyndigheterna begär man intyg om hindersprövning, som prästen behöver för att kunna genomföra en giltig vigsel.

Att vigas/välsignas är gratis!

Musik i kyrkan

Det här gäller om du vill spela upp inspelad musik i kyrkan.

Jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.