Livsviktigt ansvar

Nyhet Publicerad

Sömnlösa nätter, en ständig oro och att alltid vara tillgänglig. Det är Josefine Aamodt och hennes mans vardag. Ett livspussel med tre barn är inte det lättaste. Att ha tre barn varav två med diabetes typ 1 gör det hela betydligt svårare.

När Josefines son Elian var sju år gammal förstod hon och hennes man att något inte stod rätt till. Han hade de klassiska symtomen som alla bör känna till: han drack mer än vanligt, kissade oftare och gick ner i vikt. De besökte läkaren och deras hjärtan krossades. Efter diagnosen väntade en två veckor lång sjukhusvistelse. Det var först då de förstod vad sjukdomen innebar och hur allvarlig den var.

- Vi visste inte något om diabetes typ 1. Den största chocken var att den var obotlig, allvarlig och att vi alldeles ensamma skulle vårda Elian dygnet runt. Det kändes och känns fortfarande övermäktigt, berättar Josefine

I augusti, tre år senare, mäter de lille Eskils blodsocker i tån. Detta efter att ha reagerat på hans plötsliga sockerbehov och på hans personlighetsförändringar. Den här gången var de mer förberedda och visste lite mer om vad sjukdomen innebar. Det som drabbade dem hårdast var Eskils låga ålder, bara två år gammal och ett helt liv med diabetes framför sig.

Livet med sjukdomen

Livet med två barn med diabetes typ 1 är inte lätt. Det innebär mycket kontakt med sjukhus, skola och förskola. Josefine berättar att både hon och hennes man alltid är tillgängliga om något skulle ske.

- Vi har barnen under ständig uppsikt. Vi behöver tänka på hur de äter, rör sig och tusen andra saker. ”Kan 12-åringen gå till bussen nu eller behöver han äta för att inte svimma?” Min största rädsla är att barnen ska hamna i koma, att de får för mycket insulin och att ingen märker det.

Kraften att varje dag orka ligger också i hoppet.

Josefine Aamot

Efter flera års strävan har familjen just blivit beviljad natthjälp tre nätter i veckan och hon känner stor tacksamhet för assistenten som vakar dessa nätter. Utan den extra sömnen skulle det vara svårt att få ihop vardagen menar Josefine.

- Eskil kom in i familjen som en extra glädje samtidigt som vi just fått det tunga beskedet om Elians diagnos. Vi hade aldrig vågat försöka få fler barn om vi hade vetat om vad sjukdomen innebar. Jag får så mycket kärlek och glädje av mina barn och det är det som gör att jag orkar. Vår dotter som är frisk, vad skulle vi gjort utan henne?

Tacos och carbonara

Trots sjukdomen försöker Josefine och hennes familj ha en så normal vardag som det bara går. Hennes man driver ett eget företag och Josefine jobbar heltid för ett marknadsföringsföretag.

- Jag försöker få in yoga och att springa mellan slagen. Annars är vårt liv väldigt mycket tacos och carbonara. Vi är en livlig familj som utifrån sett säkert verkar smått galen. Men jag gillar det. Vi lever inte utifrån vad som ser bra ut men utifrån hur vi vill ha det.

Josefine säger att det är en självklarhet att äkten-skapet och det sociala påverkas med två barn som har diabetes men att de har strategier för att hantera det.

- För oss är närheten viktig, speciellt när vi inte sover så mycket. En helg om året brukar vi också åka iväg bara vi två och sedan lever vi på den helgen resten av året.

Svaret på hur hon hittar kraft kanske låter som en klyscha. Enligt Josefine är det barnen som ger henne både kraften och hoppet.

- Kraften att varje dag orka ligger också i hoppet, hoppet om att forskningen hela tiden går framåt. Alltför många barn insjuknar. För bara några dagar sedan fick barnens kusin diagnosen. Bara tre år gammal och redan en ofrivillig superhjälte. Får jag drömma? Då får de upp-leva att botas!

Skribent: Karolina Johansson
Bild: Privat

vad är diabetes?

Diabetes är en allvarlig sjukdom som orsakas av brist på insulin. Det finns olika typer av diabetes och de orsakas av flera olika sjukdomar med olika orsaker. Den gemensamma nämnaren är att blodsockret är för högt.

Hur vanligt är diabetes?

Ungefär 500. 000 personer har diabetes i Sverige idag. Av dem har 85-90 procent typ 2-diabetes. Det är ca 150 000 i Sverige som har sjukdomen utan att veta om det.

I Norge är det cirka 250. 000 som har diabetes. Cirka 38.000 av dessa har typ 1 och runt 220.000 har typ 2.

Vad är skillnaden mellan typ 1- och typ 2-diabetes?

Typ 1- och typ 2-diabetes är två helt olika sjukdomar men som har problem med insuliproduktionen som gemensam nämnare. Vid typ 1-diabetes slutar kroppen att bilda insulin. Insulin kan bara ges i injektioner. En person med typ 1-diabetes måste tillföra insulin från dag ett i sin sjukdom.

Typ 2-diabetes är mer komplex. Vid typ 2-diabetes bildar kroppen fortfarande insulin men det kan finnas ett insulin-motstånd som gör att insulinmängden inte räcker till.

Varför får man diabetes?

Eftersom att det finns olika typer av diabetes finns det även olika anledningar till att man får sjukdomen. Typ 1- diabetes vet man idag inte varför den bryter ut. Det är dock konstaterat att det inte beror på att personen ätit för mycket socker som är en vanlig fördom. Det forskas på området och man pratar om att virus kan vara det utlösande.

Typ 2-diabetes kallas ofta en livsstilssjukdom, att röra sig lite och att äta onyttig mat kan leda till typ 2-diabetes.

Kända symtom

Symtomen är trötthet, dricker mer, kissar ofta och tappar vikt. Symtomen för diabetes typ 2 kan vara mer diffusa och olika från fall till fall. Vid oro - ta kontakt med din vårdcentral och be om ett hba1c och ett blodsockerprov. Det krävs bara ett litet stick i fingret.

Vill du läsa mer?

Gå in på www.diabetes.se eller på www.diabetes.no.

Vill du stötta forskningen om diabetes?

Då kan du VIPPSA ditt bidrag till Diabetesforbundet VIPPS-nummer  02160.