Kyrkorådet - något för dig?

Nyhet Publicerad Ändrad

Kyrkorådet för Svenska kyrkan i Norge väljs på kyrkostämman, dit alla medlemmar är välkomna. Till skillnad från i Sverige finns inga politiska partier eller nominerings- grupper som kandiderar. Kyrkorådet består istället av enskilda personer som representerar många olika intressen och yrkesbakgrunder men har det gemensamt att de värnar om och vurmar för en levande och vital svensk församling, inte bara i Oslo utan i hela Norge.

Vi behöver alltid tips om människor som tycker att denna formen av volontärarbete passar dem. Svenskar i Norge av alla kön med juridisk-, förvaltnings-, föreningsbakgrund är speciellt efterfrågade, men vanlig klokskap, erfarenhet och sunt förnuft är också mer än välkommet.

Man kan sitta i kyrkorådet även om man inte bor i Oslo och det är en viktig poäng for oss som nationell församling. Om du inte bor i närheten av Margaretakyrkan i Oslo där mötena hålls, täcker kyrkan dina reseutgifter. Det är cirka sju sammanträden om året och mötesdatumen tillkännages i god tid.

Låter det spännande?

Skriv till mig och berätta mer om dig själv eller ge tips på någon som du tycker att vi ska kontakta.
Tack för hjälpen!

Richard Klingspor /ordf. valkommittèn