Jubileum är fest- Jubelfest

Nyhet Publicerad Ändrad

Här kan du läsa om jubileumshelgen som firades den 28e maj 2022. Du kan även ta del av de seminarium som ägde.

Församlingen skall fira ofta och mycket mellan två 100 års jubileum. Den 28e maj 1922 lades grundstenen ned och bygget påbörjades. 4e advent 1925 stod kyrkan färdig och invigdes.

”Vad bidrar kyrkan med i samhället?”
Ett samtal om kyrkans framtid. Samtalet skall utmana och ställa svåra frågor om, och i så fall varför, kyrkan behövs de närmaste 100 åren. Seminariet ägde rum i Trefoldighetskirken och i samverkan med den Norske kirke.
Medverkande: Biskoparna Eva Brunne (Stockholm), Kari Veiteberg (Oslo),
 koncernchef Daniel Kjørberg Siraj (OBOS)
Du kan streama hela samtalet på https://youtu.be/L6bVP3wy32A

”Psalmer - inte bara en massa naturromantik”
Ett samtal om stadslivets och modernitetens plats i psalmboken. Vi mötte några                                 psalmförfattare som funderade över hur ”mossiga” texterna är och var det finns en                                        doft av ”asfalt” i församlingssången.
Medverkande: Ingrid Brækken Melve, Christina Lövestam samt Dag André                Kaspersen.
Du kan streama hela samtalet på https://youtu.be/0h0Sn06zTd0

Jubileumsmusikgudstjänst (Trefoldighetskirken)
Församlingens körer och musiker ledde oss i en musikalisk vandring. Det börjar i Trefoldighetskirken –  där det firades gudstjänst 1922 i samband med grundstensnedläggningen. Musiken och gudstjänsten fortsätte utomhus och avslutas i Margaretakyrkan. En motett för kör och orgel skriven för jubiléet urframförs.

Jubileumscircus
Detvar ”full cirkus” och festligt för både barn och vuxna i och runt Margaretakyrkan. Söndagne började med familjegudstjänst i kyrkan som leder över till en tivoliliknande familjefest i trädgården.

Grundstensjubileum

Vill du bidra till församlingens tidslinje?

Var med och gör ett avtryck för framtiden.

Margaretakyrkan-Svensk närvaro i Oslo

Här kan du läsa mer om Margaretakyrkans jubileumsbok.