Han har ofta synts i NRK’s studio när frågor om skolavslutningar i kyrkor, behov av livssynsneutrala ceremonirum eller likabehandling av tros- och livssynssamfund diskuterats.
Vi undrade vad han som uttalat icke-troende har att säga om tro och ringde därför honom och frågade. Varmt tack till Christian för hans generösa och personliga svar.
Vad är din erfarenhet av gudstro?
- Jag är uppvuxen i en ”julekristen” familj. Precis som för många i de nordiska folkkyrkorna så fanns inget stort personligt kristet engagemang i familjen, men vid högtider och jul så gick man i kyrkan.
Christian berättar att det bads aftonbön i barnkammaren och att han strax före konfirmationsåldern tog ett eget beslut att låta sig döpas och konfirmeras. Det skedde i sjömanskyrkan på Gran Canaria. Som vuxen har han en vardagsrelation till gudstro eftersom hans hustru är troende och aktiv i den Norske kirke.
Hur definierar du gudstro?
- Det är en svår fråga. Jag förstår det som en tro på något övernaturligt som antingen bara skapat världen eller som både skapat världen och fortsätter behålla en relation till den och allt skapat. Det är kanske just frågan hur jag definierar gudstro som gjorde att jag så småningom tog ett tydligt steg till det jag nu står i, den human-etiska sekulära livssynen.
Christian förklarar att just den lutherska och protestantiska betoningen på en ”personlig tro” och personlig bekännelse blev avgörande. När han insåg att han själv inte hade någon personlig tro, så var det naturliga steget att lämna kyrkan och definiera sig som icke-troende. I nästa mening nämner han möjligheten att om han växt upp i en kultur och kyrklig tradition som inte accentuerat den enskildes tro så kanske det hade blivit annorlunda.
Finns det någon sorts tro som är viktig för dig, och om Ja, hur ser den ut?
- Om tro förstås i snäv mening som gudstro eller tro på något övernaturligt så är svaret absolut Nej. Definierar vi tron väldigt brett som generell tilltro och tillit, så har jag stark tilltro till att människan vill väl och att människan önskar leva med andra i omsorg och göra gott mot varandra.
I samtalet om den frågan förklarar han att den positiva förväntan på människor och tilltron till godhet ger förutsättningar för att engagera sig för andra, till exempel för mänskliga rättigheter och för kampen mot orättvisor. Han tillägger att han tycker att begreppet tro endast bör användas i förståelsen ”gudstro” för att inte vattnas ut och kunna betyda vad som helst.
Tror du det skulle göra skillnad i ditt liv om du hade en gudstro?
- Det beror på. Min tro skulle då antagligen vara en liberal form av gudstro, en sån man ofta möter i den norska eller svenska folkkyrkan, det vill säga en tro med stor respekt för människors lika värde oavsett vad de tror på, har för bakgrund, sexuell läggning etcetera. Då skulle nog en gudstro inte innebära en stor ändring av mitt vardagsliv.
Han avslutar reflexionen kring tro med att nämna att det kanske hade varit behagligt med en gudstro, och en övertygelse att hur det än blir så skall det sluta väl, i denna värld eller nästa. Men nu har han ingen sådan tro och vila
Skribent: Per Anders Sandgren
Foto: Morten Opedal