Norrfors kyrkogård

Kyrkogården ligger i anslutning till Norrfors kyrka. Förutom vanliga gravar finns här även en askgravlund.

Med sin placering runt och bredvid kyrkan är Norrfors kyrkogård något av sinnebilden för en svensk kyrkogård. De äldsta delarna anlades året efter att kyrkan stod klar 1923 men den utvidgades i början av 1980-talet. I öster och söder avgränsas kyrkogården med en stenmur och i väster och norr av häckar. Större delen av kyrkogården består av grästor och grusgångar men det finns också ett område som mer har karaktären av skogskyrkogård.

På kyrkogården, ett femtiotal meter norr om kyrkan, finns också ett litet bisättningshus i murad sten med spåntak.

På Norrfors kyrkogård finns förutom vanliga gravar med gravsten också en askgravlund. I askgravlunden finns inga individuella gravar, men namnen på dem vars aska gravsatts här finns utskrivna på en gemensam plats.

Våra kyrkogårdar

Kyrkogården är inte bara en plats där vi begraver våra döda. Den är också en plats för eftertanke och ro. Vi vill därför skapa en miljö som man gärna återvänder till, i sorg och saknad efter någon man mist eller bara för att njuta av stillheten.

Begravningsombud

Svenska kyrkan har hand om begravningsverksamhet och begravningsplatser för alla svenskar, även de som inte tillhör kyrkan. Att vi sköter det uppdraget på rätt sätt granskas av oberoende begravningsombud.

En kvinna i svarta kläder håller en ljusrosa ros. Kyrkbänkar i bakgrunden.

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked. Seder i samband med en begravning fyller grundläggande mänskliga behov av trygghet och kontinuitet.

Det är vi som arbetar på kyrkogårdarna

Sommartid arbetar också säsongsanställd personal och skolungdomar på våra kyrkogårdar.

Nordmalings Församlingsexpedition

Onsdagar och torsdagar 9.00–11.00

29 juli – 4 augusti
    Måndagar och torsdagar 9.00–11.00

Personalens kontaktuppgifter och direktnummer hittar du här.

Norrfors kyrka

Vackert belägen i det natursköna landskapet, bara något 100-tal meter från Lögdeälvens brusande vatten, ligger Norrfors kyrka.

Norrfors församlingsgård

Strax bredvid kyrkan i Norrfors ligger församlingsgården. Här bedrivs en stor del av församlingens verksamhet på orten.