Nordmalings kyrkogårdar

I Nordmaling finns två kyrkogårdar, den gamla vid Nordmalings kyrka och den nya vid Levaråkern. Vid nya kyrkogården finns församlingens minneslund.

Nordmalings gamla kyrkogård, belägen runtomkring kyrkan, har sina rötter i medeltiden och var församlingens huvudsakliga gravplats fram till slutet av 1800-talet. Här hittar man många historiskt intressanta gravar, inte minst med koppling till tidigre seklers präster och deras familjer. Det gamla gravkapellet vid infarten till kyrkan från 1892 inrymmer idag ett kyrkomuseum.

Namnet nya kyrkogården - som ligger vid Levåkern, bara ett stenkast från kyrkan - kan tyckas missvisande eftersom den nu funnits långt över hundra år. Kyrkogården invigdes 1892 men har sedan dess utvidgats flera gånger. Kyrkogården har under de senaste åren upprustats och förfinats och utgör idag en underbar plats för eftertanke med sitt läge vid Prästbäcken. Inte minst gäller det minneslunden som 1992 anlades vid ett sel i bäcken.

I anslutning till nya kyrkogården ligger Catharina-kapellet som förutom till begravningar regelbundet används till andra gudstjänster.

Catharinakapellet

Vårt vackra kapell i Nordmaling fungerar både som gravkapell och "lillkyrka" vid dop, vigslar och nattvardsgång.

Våra kyrkogårdar

Kyrkogården är inte bara en plats där vi begraver våra döda. Den är också en plats för eftertanke och ro. Vi vill därför skapa en miljö som man gärna återvänder till, i sorg och saknad efter någon man mist eller bara för att njuta av stillheten.

Begravningsombud

Svenska kyrkan har hand om begravningsverksamhet och begravningsplatser för alla svenskar, även de som inte tillhör kyrkan. Att vi sköter det uppdraget på rätt sätt granskas av oberoende begravningsombud.

En kvinna i svarta kläder håller en ljusrosa ros. Kyrkbänkar i bakgrunden.

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked. Seder i samband med en begravning fyller grundläggande mänskliga behov av trygghet och kontinuitet.

Det är vi som arbetar på kyrkogårdarna

Sommartid arbetar också säsongsanställd personal och skolungdomar på våra kyrkogårdar.

Nordmalings Församlingsexpedition

Post- och besöksadress

Nordmalings församling
    Kungsvägen 46,
    914 32 Nordmaling

0930 - 392 20

nordmaling.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefontider kyrkogårdsärenden

Måndag–torsdag: 8.00-11.00

Telefontider övriga ärenden

Måndagar: 09.00–12.00
    Onsdagar: 13.00–15.00
    Torsdagar: 09.00–12.00

Besökstider

Måndagar: 09.00–12.00
    Onsdagar: 13.00–15.00
    Torsdagar: 09.00–12.00

Öppettider helgdagar 2024

Följande datum har expeditionen helt stängt:
    Skärtorsdag (28/3)
    Annandag påsk (1/4)
    1 maj
    Kristi himmelsfärds dag (9/5)

Personalens kontaktuppgifter och direktnummer hittar du här.