Nyåkers kyrkogård

Nyåkers kyrkogård ligger fint inbäddad i grönskan på en höjd. Infarten hittar du till höger på väg 353 strax söder om byns centrum.

Om det inte vore för skylten nere vid vägen skulle man aldrig ana att det något hundratal meter därifrån ligger en begravningsplats och många har säkert genom åren passerat utan att någonsin lägga märke till den.

Omsluten av skog och utan andra byggnader i närheten härskar lugnet på Nyåkers kyrkogård, som sedan invigningen 1927 är sista vilorum för många bybor. Innan dess begravdes Nyåkersborna i Nordmaling. Från grindarna i kyrkogårdsmuren sträcker sig en grusgång hela vägen upp mot den lilla höjdens topp där gravkapellet ligger. Gräsmattor och grusgångar skuggas här och där av uppvuxna träd.

Den ursprungliga begravningsplatsen utvidgades på 1970-talet och här ryms idag både kistgravar och urngravar. För den som vill slippa ansvaret för en grav finns på Nyåkers kyrkogård också en askgravlund.

Nyåkers gravkapell

På Nyåkers kyrkogård hittar du Nyåkers gravkapell - en enkel men vacker lokal för mindre begravningar.

Våra kyrkogårdar

Kyrkogården är inte bara en plats där vi begraver våra döda. Den är också en plats för eftertanke och ro. Vi vill därför skapa en miljö som man gärna återvänder till, i sorg och saknad efter någon man mist eller bara för att njuta av stillheten.

Begravningsombud

Svenska kyrkan har hand om begravningsverksamhet och begravningsplatser för alla svenskar, även de som inte tillhör kyrkan. Att vi sköter det uppdraget på rätt sätt granskas av oberoende begravningsombud.

En kvinna i svarta kläder håller en ljusrosa ros. Kyrkbänkar i bakgrunden.

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked. Seder i samband med en begravning fyller grundläggande mänskliga behov av trygghet och kontinuitet.

Det är vi som arbetar på kyrkogårdarna

Sommartid arbetar också säsongsanställd personal och skolungdomar på våra kyrkogårdar.

Nordmalings Församlingsexpedition

Post- och besöksadress

Nordmalings församling
    Kungsvägen 46,
    914 32 Nordmaling

0930 - 392 20

nordmaling.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefontider kyrkogårdsärenden

Måndag–torsdag: 8.00-11.00

Telefontider övriga ärenden

Måndagar: 09.00–12.00
    Onsdagar: 13.00–15.00
    Torsdagar: 09.00–12.00

Besökstider

Måndagar: 09.00–12.00
    Onsdagar: 13.00–15.00
    Torsdagar: 09.00–12.00

Öppettider helgdagar 2024

Följande datum har expeditionen helt stängt:
    Skärtorsdag (28/3)
    Annandag påsk (1/4)
    1 maj
    Kristi himmelsfärds dag (9/5)

Personalens kontaktuppgifter och direktnummer hittar du här.

Hitta till Nyåkers kyrkogård