Hörnsjö kyrkogård

Begravningsplatsen i Hörnsjö har karaktären av en skogskyrkogård och omges av tallskog. Men åt öster öppnar den sig mot jordbrukslandskapet som vidgar vyn.

Hörnsjö kyrkogård tillkom för de omgivande byarna Hörnsjö, Gräsmyr, Torrböle, Hummelholm och Mullsjön men är också öppen för andra som vill bli begravda här. På kyrkogården finns plats för såväl kist- som urngravar. För den som vill slippa ansvaret för en grav finns på Hörnsjö kyrkogård också en askgravlund.

Med sin fina utsikt över åkrarna och skuggan från tallarna är kyrkogården en fin plats för en promenad eller en stunds stillhet.

Begravningsplatsen anlades 1934 och redan då fanns planer på ett begravningskapell, men de blev verklighet först 1991. Skogskapellet i rödmålat trä byggdes då precis på den plats längst upp på kyrkogården som pekades ut på ritningen från 1933. På Hörnsjö kyrkogård finns också en klockstapel klädd i tjärade brädspån. Den är ritad av arkitekt Rune Jäderberg och uppförd 1952.

Hörnsjö skogskapell

I anslutning till kyrkogården i Hörnsjö finns ett litet skogskapell. Det används vid begravningar men också för bröllop och dop.

Våra kyrkogårdar

Kyrkogården är inte bara en plats där vi begraver våra döda. Den är också en plats för eftertanke och ro. Vi vill därför skapa en miljö som man gärna återvänder till, i sorg och saknad efter någon man mist eller bara för att njuta av stillheten.

Begravningsombud

Svenska kyrkan har hand om begravningsverksamhet och begravningsplatser för alla svenskar, även de som inte tillhör kyrkan. Att vi sköter det uppdraget på rätt sätt granskas av oberoende begravningsombud.

En kvinna i svarta kläder håller en ljusrosa ros. Kyrkbänkar i bakgrunden.

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked. Seder i samband med en begravning fyller grundläggande mänskliga behov av trygghet och kontinuitet.

Det är vi som arbetar på kyrkogårdarna

Sommartid arbetar också säsongsanställd personal och skolungdomar på våra kyrkogårdar.

Nordmalings Församlingsexpedition

Post- och besöksadress

Nordmalings församling
    Kungsvägen 46,
    914 32 Nordmaling

0930 - 392 20

nordmaling.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefontider kyrkogårdsärenden

Måndag–torsdag: 8.00-11.00

Telefontider övriga ärenden

Måndagar: 09.00–12.00
    Onsdagar: 13.00–15.00
    Torsdagar: 09.00–12.00

Besökstider

Måndagar: 09.00–12.00
    Onsdagar: 13.00–15.00
    Torsdagar: 09.00–12.00

Öppettider helgdagar 2024

Följande datum har expeditionen helt stängt:
    Skärtorsdag (28/3)
    Annandag påsk (1/4)
    1 maj
    Kristi himmelsfärds dag (9/5)

Personalens kontaktuppgifter och direktnummer hittar du här.