En man och en kvinna i ytterkläder står utomhus. Mannen håller i en bebis.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

Du kanske funderar på att låta döpa dig eller kanske funderar ni på att låta döpa ert barn. Man kan döpas oavsett ålder. Om man inte döpts som barn kan man döpas som vuxen. Det är aldrig för sent. Här kan du enkelt boka doptid.

Boka dop

Här kan du se alla lediga tider för dop, och preliminärboka den tid som passar dig.

Dopet är för alla åldrar

Ett dop är bland de finaste som finns. Dopet är som ritual mycket enkel, men som handling mycket stor. Många frågar hur gammal man ska vara, men man kan döpas oavsett ålder.
I dopet bekräftar Gud sin kärlek till oss människor. Gud säger: Jag älskar dig, du är min. I dopet döps vi in i gemenskap med Gud och med Kristi kyrka. Gud tror på oss och vad vi kan göra för att bygga en bättre värld.

Dop i gudstjänst eller enskilt dop

När ni vill boka dop kan ni använda formuläret för preliminärbokning: Boka dop  eller kontakta församlingsexpeditionen (kontaktuppgifter nedan) .

Varje söndag finns det möjlighet för dop i gudstjänsten i någon av våra fem stadsdelskyrkor (Sörbyakyrkan, Bergnäskyrkan, Stadsökyrkan, Porsökyrkan och Nederluleå kyrka). Dessa går inte att preliminärboka via formuläret då måste ni kontakta församlingsexpeditionen direkt.

Prästen tar kontakt med er för dopsamtal cirka en vecka innan dopet.

Psalmer i dopgudstjänsten

I psalmernas texter kan vi uttrycka våra känslor, tankar och tro. En psalm kan också vara en bön. Du kan lyssna på några psalmer som passar vid dop i spellistan på Spotify nedan.

Låna dopklänning eller lokal för dopkalas

När ni bokar dop i någon av Nederluleå församlings kyrkor så finns det dopklänningar i olika modeller och storlekar att låna utan kostnad. Här kan ni se vilka som finns att välja på: Dopklänningar

Vill ni ha dopkalas i någon av församlingens lokaler, är lokalhyran gratis.

Kontakt

Vill du veta mer om dopet? Har du några särskilda önskemål eller tankar? Du kan alltid höra av dig till oss med dina frågor.

Nederluleå församlingsexpedition,
växel 0920-27 70 00
nederlulea.forsamling@svenskakyrkan.se

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Dopklänningar

När du bokar ett dop i Nederluleå församling får du låna en dopklänning utan kostnad.

Lokaler för uthyrning

Undrar du hur Sockenstugan, Petrisalen och Malmstensrummet ser ut? Här finns bildspel som du kan titta på!

En familj och en präst framme vid dopfunten under ett dop.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst. Här läser du om hur gudstjänsten går till.

Kaste / Dop

Kaste on sekä kiitosjuhla että matkaanlähettämisjuhla. Kastettu lapsi tai aikuinen lähetetään siunauksin ja rukouksin elämänmatkalleen. Samalla kaste on kutsu. Jeesus Kristus kutsuu kastettavan seuraajakseen.