Kyrkogårdarna i Mora församling

Kyrkogårdsförvaltning omfattar sammanlagt 6st kyrkogårdar och 2st begravningsplatser. Vackra minnesplatser för dem vi älskar och saknar. Besök våra kyrkogårdar i VR! (Virtuell verklighet) se dig runt om i 360-grader

Kyrkogårdar är rofyllda, en kulturhistorisk park med sina gravvårdar av olika ålder, utsmyckningar, träd, buskar och övrig vegetation som ger möjlighet att för en stund koppla av från stressen utanför.

På kyrkogården kan vi vandra och minnas våra anhöriga, våra relationer till dem, hur familjen och samhället var en gång i tiden. I första hand är dessa avsedda för dem som är folkbokförda inom förvaltningsområdet. Även för andra finns möjlighet att bli gravsatta på dessa begravningsplatser.

(välj kyrkogård nedan klicka in välj länken och kika runt i 360 grader)
eller gå till kartan med alla kyrkorgårdar i Mora församling

Nya Begravningsplatsen, Mora

Nya begravningsplatsen ute på Broåkern.

Sommargrönska på Mora gamla kyrkogård

Gamla kyrkogården, Mora

Mora gamla kyrkogård ligger i centrala Mora och omgärdas av ett gjutjärnsstaket ovanpå en kallmur av gråsten.

Våmhus kyrkogård

Våmhus kyrkogård ligger i en svag sluttning mot öster, med utsikt över bygden med Orsasjön i sydöst. Den närmaste omgivningen utgörs av åkrar och ängar samt en skogsdunge i sydöst

Sollerö kyrkogård

Solleröborna hade länge kämpat för att få en egen präst till Sollerön, redan 1637 framförde två solleröbor sina önskemål för biskopen Johannes Rudbeckius. Arbetet med att planera en ny kyrka i stället för det gamla kapellet påbörjades omedelbart, men gick långsamt. 1777 invigdes kyrkogården.

Venjans kyrkogård

Hösten 1995 blev en ny kyrkogårdsdel klar som ligger mellan Limavägen och prästgården. Kyrkogården ligger vackert i sluttningen ner mot Vanån.

Siknäs kyrkogård

Den sydligaste kyrkogården ligger på en udde i Gävundasjön. Här finns det 223 belagda gravplatser med en äldre, traditionell del samt en nyare del med gravplatser runt stora gamla tallar vilka är inramade med ljung och lingonris. Minneslunden ligger längst ut på udden mot sjön.

Oxbergs begravningsplats

Begravningsplatsen är belägen på en kulle, mitt i Oxbergs by, några hundratal meter från Oxbergs kapell.

Ulvsjö begravningsplats

Ulvsjö är vår minsta begravningsplats, vackert belägen på gränsen till Härjedalen. På denna skogskyrkogård finns det 22 gravplatser. På kyrkogården står det en klockstapel som är byggd i trä och är rödmålad.

Kyrkogårdsexpeditionen 0250-55 29 50

mora.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se

Kyrkogårdsexpeditionen på Älvgatan 2 är öppen
måndag-fredag 9:30-12:00