Ett papper med texten Bli medlem och en pil till en QR-kod sitter fasttejpat på ett träd.
Foto: Magnus Aronson/IKON

Medlem

Som medlem är du med och gör det möjligt för kyrkan att göra gott.

Alla människor är välkomna till kyrkan – att gå på gudstjänst, delta i en verksamhet eller döpa sitt barn. Men om du är medlem bidrar du också till att kyrkan kan finnas till för människor, genom livet.

Välkommen att bli medlem

Ring eller besök församlingsexpeditionen om du vill bli medlem. Eller skicka ett mejl, så hör vi av oss till dig.

Församlingsexpeditionen 0250-55 29 00

mora.forsamling@svenskakyrkan.se

Församlingsexpeditionen i Andreasgården på Dalagatan 13 är öppen måndag-fredag 9:30-12:00
Telefontiderna är
måndag-fredag 9:30-12:00 och 13:00-14:30

Här kan du boka dop, vigsel och begravning, hjälp att kontakta personal och få svar på allmänna frågor om Mora församling och vår verksamhet

Läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Om du vill gå ur Svenska kyrkan

Om du är medlem i Svenska kyrkan, men vill gå ur behöver du ladda ner en blankett, eller hämta den på församlingsexpeditionen. Skriv under blanketten och posta den eller lämna in den till församlingsexpeditionen. Du kan också ta personlig kontakt med kyrkoherden i församlingen och begära utträde.

En anmälan om utträde kan inte göras digitalt eller skickas via e-post. I Kyrkoordningen, som är Svenska kyrkans regelverk, beskrivs hur utträden kan ske.