Foto: okänd

Kyrkogårdsförvaltningen Mora

Kyrkogårdsförvaltningen administrerar begravningsverksamheten och svarar för underhåll och förvaltning av församlingens kyrkogårdar samt verksamheten vid krematoriet i anslutning till Mora nya begravningsplats.

Kyrkogårdsexpeditionen 0250-55 29 50

mora.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se

Kyrkogårdsexpeditionen på Älvgatan 2 är öppen
måndag-fredag 9:30-12:00

Här får du svar på frågor om våra kyrkogårdar: gravar, blomplantering, bevattning, grönytor och liknande

Att vara gravrättsinnehavare

Gravplats

Alla folkbokförda personer i Sverige har via begravningsavgiften rätt till fri gravplats under 25 år.

arkgravplats, minneslund, urna

Välja gravplats

Det finns flera alternativ Kist-och urngrav, askgravplats, minneslund och spridning av aska.

Gravskötsel/Service

För den som väljer att ha en gravplats med gravrätt följer att graven ska skötas ordentligt.

Kontroll, beställa, söka gravar

Lutande gravsten fastsurrad vid träpåle

Kontroll av gravstenar

Våren/sommaren 2023 kommer kyrkogårdsförvaltningen att fortsätta kontrollera gravstenarna inom församlingen.

En gravsten med ett urfräst kors.

Beställa gravsten

Gravstenar och annan utsmyckning på graven kallas för gravvård. Gravvården är ett minnesmärke som underlättar för besökare att hitta graven och kan t ex vara en gravsten eller ett kors.

En blommig kyrkogård en solig dag.

Hitta grav

Nu kan du lättare hitta dina anhöriga på kyrkogården. En sökmotorn för dig som letar information om en vän, släkting eller annan person som är avliden.

Fastighetsservice, kyrkogårdar, krematoriet

olika verktyg ; skruvmejslar, hammare o.dyl. ligger på ett bord

Fastighetsservice

Kyrkogårds- och fastighetsförvaltningen ansvarar för församlingens fastigheter

En kyrkogård i solnedgången.

Kyrkogårdarna i Mora församling

Kyrkogårdsförvaltning omfattar sammanlagt 8 kyrkogårdar. Vackra minnesplatser för dem vi älskar och saknar. Besök våra kyrkogårdar i VR! (Virtuell verklighet) se dig runt om i 360-grader

ett moln liknande en ring över krematoriet i mora krematoriet i mora

Krematoriet i Mora

Krematoriet i Mora är ortens enda krematorium. Det genomförs årligen ungefär1000st kremationer/år med ett upptagningsområde från Leksand i söder till Sveg i norr.

Personal på kyrkogårdsförvaltningen

Kontaktuppgifter till kyrkogårds- och fastighetschef, personal på kyrkogårdsexpeditionen, kyrkogårdar och krematoriet

Svenska kyrkans gemensamma sidor om gravar o begravningsverksamheten

Vita planterade blommor på en grav.

Att ansvara för en grav

En person som var folkbokförd i Sverige innan den avled, har rätt att få begravas på en av våra allmänna begravningsplatser.

Välj grav och gravplats

Jordbegravning eller kremering? Egen grav eller aska som sprids? Om en avliden person inte har lämnat några önskemål efter sig, får de anhöriga välja en bra lösning.

Ängel på en gravsten

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länkar till sidor där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige.

En kyrkogård i solsken.

Begravningsavgiften

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten. Alla som är folkbokförda i Sverige – oavsett religion – och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar en begravningsavgift via sin skattsedel. Det är begravningsavgiften som finansierar begravningsverksamheten.

Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

En kyrkogårdsarbetare sitter vid en grav och förbereder en urnsättning.

Begravningsverksamheten

Begravningsverksamhet kallas det arbete som omfattar begravningsplatser med gravplatser, vissa transporter av stoft, samt kremering.