En svart prästskjorta.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Dop, konfirmation, vigsel/bröllop, begravning i Mora församling

Många av livets högtider tar plats i kyrkan. Vi delar glädjen i dopet, vid konfirmation och när bröllopsklockorna ringer. Och vi delar sorgen i ett sista farväl när någon lämnar livet på jorden.

Dop

Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna.

Konfirmation

Våga prova! Våga växa! Om du är nyfiken på frågor som rör ditt liv, så kommer du att gilla konfirmationstiden, för vi pratar mycket om livsfrågor. Ta med en kompis och kom!

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigsel/Bröllop

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Guds välsignelse över äktenskapet. Ringen med sin slutna cirkel är en urgammal symbol för evighet och eviga förbund.

Ski-in vigsel i Mora

Årets ski - in vigsel blev en succé 22 par vigdes/välsignades under vasaloppets vintervecka 2024.

Begravning

Att ta farväl av en närstående är ofta tungt. Begravningen är en del i det avskedet ofta behöver man fixa det praktiska, samtidigt som man behöver få tid att sörja den som gått bort. Som församling vill vi finnas som stöd och erbjuda hjälp.

smörgåstårtor på bord med vit duk

Minnesstunder i Mora församling

Församlingen arrangerar minnesstunder i hela församlingen. På menyn finns traditionellt begravningskaffe med tårta och hembakat, varmrätter och smörgåstårtor.