Ett brudpar i folkdräkt framför prästen, utomhus i grönskan.
Foto: Magnus Aronson, Ikon

Vigsel/Bröllop i Mora församling

Är det någon skillnad mellan vigsel och bröllop? En vigsel är den ceremoni då ett juridiskt giltigt äktenskap ingås. Bröllopet är vigseln och den tillhörande festen. Ofta används orden som synonymer till varandra.

Vad behövs inför kyrkbröllop?

1. En av er måste vara medlem i Svenska kyrkan, båda måste vara minst 18 år
  2. Kontakta församlingsexpeditionen och boka vigselceremoni.  (underlättar om ni  förbereder: datum, vilken kyrka, personnummer på er båda)
  3. Boka hindersprövning -  i god tid (det kan ta upp till två veckor att få hindersprovningen) länk till skatteverket (hindersprövnningen är endast giltig i 4 månader). I utlandet kan även äktenskapscertifikat behövas. finns på skatteverkket
  4. Namnbyte - du behåller ditt eget namn om du inte skickar in en anmälan om namnbyte, länk till skatteverket
  5. Prästen kontaktar er för vigselsamtal
  6. Giltig legitimation  - prästen är skyldig att kontrollera identitet på er som vigs
  7. En eller två ringar  - i ceremonin ingår att man har minst en ring.

Välj mellan våra kyrkor och kapell

Mora församling är en geografiskt omfattande församling.  Här finns de gamla sockenkyrkorna i Mora, Sollerön, Våmhus och Venjan, men också Siknäs kyrka längs landsvägen mot Vansbro. Utmed den gamla landsvägen mot Evertsberg ligger Oxbergs lilla träkapell och i Andreasgården i skuggan av Mora kyrka, finns ett fint litet kapell. Alla dessa kyrkorum kan vi erbjuda den som vill viga sig i vår församling.

Längre ner på sidan kan du se 360 graders bilder och läsa om församlingens kyrkor och kapell.

Brudkronor

Om du viger dig i Mora församling kan du låna brudkrona. Brudkronorna är i många olika storlekar, material och design. Brudkronorna bokas via församlingsexpeditionen. se vårt urval

Välkommen att höra av dig för att boka plats och tid för vigsel/bröllop.

Har man önskemål om särskild präst, -musik eller annat, om planer finns att hålla vigsel/bröllop vid någon av de populära högtiderna jul, påsk, pingst, midsommar, kontakta oss då i god tid innan.

Telefontid mån-fre 9:30-12 och 13-14:30 tel. 0250-552900,  eller skriv till mora.forsamling@svenskakyrkan.se

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Se och läs om församlingens kyrkor o kapell

Klicka på en symbol så får du information om och bilder på kyrkor, kapell församlingshem och prästgårdar.