Konfirmation i Mora församling

Våga prova! Våga växa! Om du är nyfiken på frågor som rör ditt liv, så kommer du att gilla konfirmationstiden, för vi pratar mycket om livsfrågor. Vem är jag? Finns Gud? Framtiden? Vad händer när vi dör? Ta med en kompis och kom! Stora frågor kräver stora svar. Vilka är dina? Finns det någon som alltid har rätt? Vilken är världens bästa dag? Varför ska du konfirmera dig? Får man tycka vad man vill ?

Kontakta gärna vår församlingspedagog Dalle om kommande konfirmationsgrupper eller om du har andra frågor och tankar kring konfirmation.

Kom ensam eller ta med en kompis

Många som konfirmerats säger att läger och att få nya kompisar är det bästa med konfirmationstiden. Konfirmandtiden är inte som du tror, här ges möjlighet att växa som person och vän. Livet är ett äventyr, hemskt ibland och alldeles underbart ibland. Dina tankar är viktiga och tillsammans får vi dela våra erfarenheter av livet och ta vara på kyrkans tro på Gud, som en kärlekens kraft i allas liv. Vi vill ge vidare av det bästa vi vet och du får se verkligheten med större perspektiv. Har du en kompis i en annan kommun kan ni ändå anmäla er i samma konfirmationsgrupp. Svenska kyrkan har antagning i hela Sverige.

Hur arbetar vi?

Du kommer att möta anställda, unga ledare
och faddrar i åldern 16-25 år. Du kommer att
delta i andakter och gudstjänster.
Konfirmationstiden är en blandning av diskussioner,
övningar, lägerliv, samtal, drama, sång, allvar och lek.
Tillsammans med jämnåriga vänner, faddrar och ledare.

Om jag inte är döpt?

Du som inte tillhör Svenska kyrkan är självklart välkommen som konfirmand. För att konfirmeras behöver du vara döpt, men det är inget hinder att börja ändå. I nästan varje grupp finns ungdomar som inte är döpta och som döps under konfirmandtiden. Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan.

Vad kostar det?

Ingenting! Konfirmationsläsningen är ett exempel på verksamhet som bekostas av kyrkoavgiften.

Du som Förälder/Nära anhörig

Vill du veta mera om vad konfirmation innebär idag och om vad din tonåring skulle få uppleva som konfirmand? Kontakta gärna oss.

Dalle Dahlgren, församlingspedagog
0250-55 29 83, dalle.dahlgren@svenskakyrkan.se

Inte riktigt säker ?

Kika in på facebooksidan Inte som du tror
På den sidan publiceras bilder, länkar med mera från konfirmation i Svenska kyrkan, i Västmanland och Dalarna samt delar av Örebro län.