Handmålad fjäril med grön kropp och vackert dekorerade lila vingar.

Fjärilen

En stödgrupp för barn och ungdomar som har en jobbig hemsituation.

Jobbigt...
Är jag ensam?
Är det mitt fel?
Varför?

På Fjärilen hjälps vi åt med tankarna!

Våren 2024:

Terminen pågår 18 mars-27 maj.
För information om anmälan, se längre ner på sidan.

Vi träffas varje vecka samma tid ca 10 gånger och är fyra till åtta stycken jämnåriga barn/ungdomar och två gruppledare i två timmar varje gång. Det är gratis att vara med och det förs inga anteckningar eller journaler.

Mer information om Fjärilen hittar du här!

Fjärilen är en stödgrupp för barn och ungdomar som har eller har haft föräldrar eller närstående med exempelvis missbruk, psykisk eller fysisk ohälsa. Man kanske har en förälder i fängelse eller andra problem i familjen som man tycker är jobbigt.

Barnen tar ofta ansvar för föräldrarnas problem och tror att de själva är orsak till detta. Man skäms, tror att man är ensam om sitt problem och försöker dölja och släta över. Därför är det viktigt att man får hjälp med att inse:

• Att man inte är ensam.
  • Att man inte har någon skuld i förälderns problem.
  • Att man har rätt att vara barn.
  • Att man inte behöver ta större ansvar än vad man själv vill och kan.

Vi fokuserar på att barnet/ungdomen får hjälp med sina skuldkänslor och ger  möjlighet att sätta ord på det man känner. Det finns hopp om förändring!

Välkommen att höra av dig till:

Ulrika Keidser 0501 - 39 05 31
ulrika.keidser@svenskakyrkan.se