Nye domprosten vill råda bot på de låga kunskaperna om kristen tro.

Publicerad

Niclas Blåder tillträder i höst som domprost i Lund. – Det är spännande och hedrande men också utmanande, säger han om det nya jobbet i Sveriges sydligaste katedral. Han ser den relativt låga kunskapen om kristen tro i Sverige som en viktig utmaning - just nu skriver han på en bok i ämnet.

Lunds blivande domprost Niclas Blåder tycker att det nya uppdraget känns både spännande och hedrande men också utmanande. På ett allmänt plan önskar han att Lunds pastorat skall sträva efter att bygga Guds rike just här. Han vill också medverka till öppna gemenskaper,  att vara en röst i samhälle och samhällsdebatt, och att finnas i Lund som en tydlig folkkyrka med och för människor, kommun och civilsamhälle.
– Vissa saker vet jag om pastoratet, men mycket måste jag nu lära mig och förstå på ett djupare plan. Det kommer jag att göra inte minst genom samtal med förtroendevalda, personal och andra grupper och personer som har kunskap, känner historien och har erfarenhet av var möjligheter och utmaningar ligger.

Utmaningar och möjligheter
På frågan om vad Niclas Blåder ser när han tittar sig omkring i samhället och kyrkan konstaterar han att han att det finns några stora utmaningar.
– Sekulariseringen är en stor utmaning som vi inte bara ser i Sverige, utan som är en större trend. En konsekvens av den är fallande dop- och medlemssiffror i Svenska kyrkan, vilket i sin tur påverkar såväl verksamhet, som personal, fastigheter och mycket annat. En utmaning som kommer ur detta är vad det betyder att vara en folkkyrka när Svenska kyrkan är i en minoritetssituation. En annan viktig utmaning är den relativt låga kunskapen om kristen tro som präglar det svenska samhället.

Han ser såklart även möjligheter, bland annat i det faktum att Svenska kyrkan år efter år får höga siffror vid förtroendemätningar.
– Det är samtidigt en mycket stor mängd människor som nu inte är aktiva i Svenska kyrkan men som skulle kunna tänka sig att vara ideella. Det är glädjande! Det är också roligt att se att Svenska kyrkan ses som en viktig partner av stat, kommun och civilsamhälle, vilket inte minst arbetet under pandemin visat.

Niclas Blåder

Gemenskap och mångfald
Niclas Blåder berättar att mycket av den tyske teologen Dietrich Bonhoeffers teologi ligger som en grund hos honom. Inte minst Bonhoeffers förståelse av kyrkan som en plats för såväl gemenskap som mångfald. Han intresserar sig för hur kyrkan kan arbeta vidare på den tanken.
– Jag är också påverkad av kristendomens sociala ansvar och påverkansmöjlighet. Vi bygger tillsammans ett Gudsrike på jorden och då är det mänskliga livet i hela dess bredd indraget. Att predika är något jag tycker är såväl roligt som viktigt. Hur pratar jag så att det jag vill säga blir intressant, begripligt och möter de frågor och tankar som lyssnaren har?

På fritiden är det författande och jazz som gäller för Niclas Blåder.
– Jo, jag tycker om att lyssna på musik – inte minst jazz. Vid en födelsedag för några år sedan fick jag en saxofon av min hustru Anna och den försöker jag nu få ljud i. Det är roligt och avkopplande, men jag är på en absolut nybörjarnivå och tycker att det är synd att jag inte började när jag var 10 år istället! Ofta har jag någon bok eller något skrivprojekt igång. För ett par år sedan gjorde jag och Anna en gemensam bok som jag skrev och hon illustrerade: Nära dig. Det är en livstolkningsbok för barn. Nu skriver jag på en bok om kristendom och kristen tro för nybörjare.

En pusselbit i stiftsorganisationen
Lunds biskop Johan Tyrberg känner sig förväntansfull inför att Niclas Blåder tillträder som ny domprost. De båda kommer att ha ett nära samarbete eftersom en domprost fungerar som ersättare för biskopen i en del stiftsorgan.
– Det var många välmeriterade sökande till tjänsten, det som gjorde att valet föll på Niclas Blåder är framför allt hans kombination av erfarenhet från stiftsarbete och fokus på hur församlingar kan använda mångfald för att stärka kyrkan. Domprosten är även kontraktsprost i Lunds kontrakt och därmed blir han också en del av kontraktsprostkollegiet. Där kommer Niclas att kunna bidra bland annat med sina erfarenheter från både kyrkokansliet i Uppsala och från Stockholms stift.

Niclas Blåder tillträder som domprost den 26 september och välkomnas i en högmässa i Lunds domkyrka söndagen den 16 oktober.

/camilla.lindskog@svenskakyrkan.se