”Det befriande tvånget - Ett spel om Nathan Söderblom och freden”. Det heter passande nog sommarens kyrkospel. I år, 2025, är det nämligen 100 år sedan ett banbrytande fredsmöte arrangerades i Stockholm. Nathan Söderblom, ärkebiskop och teolog, mottog 1930 Nobels fredspris för den storartade ekumeniska bedrift som mötet innebar.
Kyrkospelet, som sätts upp på nytt, hade urpremiär i Lund 2024. Under jubileumsåret 2025 ges spelet inte bara i Lunds domkyrka, utan turnerar på flertalet platser i Sverige: Rättvik, Sigtuna, Stockholm och Göteborg. I januari ägde ett speltillfälle rum på ett fredsmöte för unga i Rättvik.
-Intresset för Nathan Söderblom är stort på grund av jubiléet. Kyrkospelet brukar inte turnera så detta upplägg är unikt. Vi sätter upp samma spel två år på rad. Det andra året brukar bli en sorts fördjupning, eftersom dramat landar djupare i oss när vi spelar upp det på nytt, berättar prästen, liturgen och dramatikern Åsa Egnér, som tillsammans med Staffan Gerdmar och Lisa Mårtensson står för regi.
Helt i linje med Nathan Söderbloms anda av religionsdialog har kyrkospelet två vigda liturger som leder bönerna tillsammans, Åsa Egnér, präst i Svenska kyrkan och Staffan Gerdmar, diakon i den romerskkatolska kyrkan.
Fredsarbete då, nu och i framtiden vävs samman
I dramat är Nathan Söderblom en del av ensemblen. Rollen axlas av Oliver Lindman.
-Vi borrar i frågan vad kan en så pass inflytelserik person som Söderblom kan lära oss idag. Texterna är hämtade från den världsberömde teologens livsverk, händelser och gudsmöten varvat med dagsaktuella reflektioner på temat fred, krig, liv och framtid, säger Åsa Egnér och fortsätter:
-Med inspiration från dåtidens fredsarbete lyfter vi det livsviktiga arbetet för framtidens fred. Utgångspunkten är bibelns bergspredikan. Vi låter Söderbloms egna ord höras i ett växelspel med brännande relevans in i vår egen kristyngda samtid. Sammantaget blir det till ett kraftfullt rop för en mer rättvis och solidarisk värld.
Teatermusik bildar suggestiv fond
Som alltid är även rörelser och toner en viktig del av helheten. Spelet ackompanjeras av nyskriven musik av tonsättaren och kyrkomusikern Johan-Magnus Sjöberg som för första gången komponerat ett verk till Lunds stifts kyrkospel.
-Musiken för solo, kör och orgel bär prägel av Nathan Söderbloms kontrastfulla väsen. Den repetitiva och gestaltande teatermusiken bildar en suggestiv fond som både lyfter och samspelar med dramat, sammanfattar Johan-Magnus Sjöberg.
19-årig organist trakterar orgeln
Det är den unga organisten, 19-årige Johannes Andrée, som framför orgelstämman. I årets uppsättning medverkar två unga, utbildade musikalartister och två medlemmar från Teater Slangbellan, en teatergrupp som drivs som daglig verksamhet i Lund.
Text: Maria Lundström