Foto: Maria Lundström

Försenat BUFF 2020 går av stapeln i september

Entusiasmen är lika stor men omställningen till den nya verkligheten och det digitala är ett faktum. Möt festivalgeneralen Julia Jarl, och hör hur BUFF, barn- och ungdomsfilmfestivalen, Malmös populära publikmagnet satsar - pandemitider till trots.

Hej Julia Jarl! Vad gör en festivalgeneral?

- Oj, allt som hör festivalen till varje år men också mer långsiktig planering och projekt. Sådant som finansiering, ansökningar, samarbeten, nätverksarbete och filmpolitik.

Hur många festivaler har du basat för?

- Det har varit mitt uppdrag sedan vårt jubileumsår 2013, men undantag för ett år då jag var föräldraledig.

Snart öppnar den 37:e upplagan av BUFF upp portarna till biosalongerna igen efter viss fördröjning. Hur känns det detta speciella år?

- Vi fick ju med väldigt kort varsel ställa in festivalen som skulle ägt rum i mars. Därför är väldigt roligt att kunna visa filmer även 2020, om än färre till antal än ett vanligt år. Vi har försökt att vara kreativa och en del av repertoaren går att se via länk. I salongerna är det begränsat till maximalt 50 platser. Det är glädjande att vi får dela ut våra pris, inte minst Svenska kyrkans ungdomsfilmpris, som är ett stort ekonomiskt och ett tungt och respektingivande pris i sammanhanget.

Bäst med BUFF enligt dig?

- Att just barn och unga är vårt fokus. Att vi får lov att visa dem rörlig bild som de annars inte skulle kunna se och att vi breddar deras världsbild. På skoj skulle jag säga att vi får ha dem som gisslan en stund. Det är en ynnest. Vi möjliggör ett möte med andra kulturer, verkligheter och förhållanden.

- Vi visar också att biografen är en viktig mötesplats, de är inte alla barn och unga som går på bio. Det är mäktigt att ge dem en möjlighet att vistas i filmens finsalonger.

Hur pass viktigt tycker du att det är att Svenska kyrkan delar ut ett särskilt ungdomsfilmpris på 100 000 kronor?

- Det är jätteviktigt att lyfta ungdomsfilmer och det är positivt att just Svenska kyrkan gör det. På festivalen lyfter vi blicken och tillgängliggör filmer från hela världen. Det är spännande att kyrkan är så duktiga på att använda film i mötet med konfirmander och unga och på det sättet lyfta angelägna frågor som berör deras liv.

Bäst med BUFF är att just barn och unga är vårt fokus. Att vi får lov att visa dem rörlig bild som de annars inte skulle kunna se och att vi breddar deras världsbild.

Julia Jarl

Trots läget visas ändå imponerande många kort- och långfilmer den 27-30 september. Hur har ni tänkt när ni planerat?

- Framför allt har vi haft ambitionen att visa alla tävlingsfilmer som ingår i 2020 års festival och sedan har vi plussat på med några filmer som inte är i distribution i Sverige. Till skillnad mot tidigare festivaler visas varje film bara en gång.

Vilka reaktioner har ni fått på det nedbantade arrangemanget?

- Reaktionerna är väldigt positiva, det är många som är glada att festivalen blir av om än i lite annan tappning. Såklart vill vi genomföra ett säkert arrangemang och minimera smittspridning.

Vilka särskilda krav ställer denna i mångt och mycket digitaliserade upplaga av festivalen?

- Vi har ställt om. En del skolvisningar strömmas via länk, det är annorlunda. På invigningen kommer vi också att ha med oss de två öppningsfilmernas regissörer i en frågestund från deras hem. Det är kul att vi även livesänder finalen, alltså prisutdelningen, det ger en nerv åt festivalen. Vi ska ha regissörerna med på länk, oavsett var det finns i världen.

- Vi har fått lära om och lära nytt vad gäller att kommunicera och vad gäller det tekniska runt omkring. Våra samarbetspartners kan visa våra livesändningar på sina hemsidor, det blir ett sätt att knyta ihop oss.

I mars fick ju BUFF med mängder med filmvisningar ställas in på grund av pandemin med mycket kort varsel. Det måste känts snopet?

- Ja, det var snopet minst sagt. När vi avslutar en festival påbörjas arbetet med den nästa även om vissa saker görs parallellt. Det är häftigt att vi nu trots allt genomför denna manifestation för barn- och ungdomsfilm. De som jobbar med detta och de filmer som skapats lyfts fram och får lov att bli viktiga. Det görs så mycket bra. Det är ett sätt att hylla film som konstart.

Vad ser du mest fram emot nu?

- Att träffa barn och unga och höra deras tankar om filmerna och att få deras reaktioner. Det har jag längtat så länge efter.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Här kan du se programmet och läsa mer om BUFF.

Här kan du läsa om vilka filmer som är i tävlan för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris - med mera!