Två vindkraftverk på ett fält.
Foto: Mona Davidsson /Ikon

Miljösatsningar i Lundby församling

Lundby församling är miljödiplomerad sedan flera år. Här kan du läsa om några av de miljösatsningar som görs.

Församlingen är miljödiplomerad och arbetar strukturerat för att minska miljöpåverkan.

Har du frågor angående miljöarbetet? Välkommen att höra av dig till cecilia.brude@svenskakyrkan.se, miljösamordnare och husvärd.

Här kan du läsa om Lundby församlings miljösatsningar:

Närbild på två bin som pollinerar vita blommor.

Insektsrabatter

Som ett led i arbetet med att värna den biologiska mångfalden satsar Lundby församling på planteringar med flera olika växter som lockar till sig bin, humlor och insekter.

Insektshotell

Lundby församling vill skydda den biologiska mångfalden. Därför finns insektshotell uppsatta runtom i församlingen.

Två vindkraftverk på ett fält.

Stiftsvinden

Lundby församling hämtar kraft från ovan!

Närbild på kupade händer som bär kaffebönor.

Fairtrade - rättvis handel

Fairtrades vision är en världshandel med rättvisa villkor, där producenter i länder med utbredd fattigdom har möjlighet att skapa sig en trygg och hållbar tillvaro.

Gräsklippning i etapper

För att gynna pollinerare och andra insekter klipps gräsmattan runt Lundby församlingshem i etapper.

Närbild på ett rött äpple som hänger i ett träd.

Inköp av frukt och grönt följer säsongslista

Lundby församling följer säsongslistan för frukt, bär och grönsaker och vill inhandla dessa varor under säsong. Läs mer här.