Manifestation Stärka Banden mellan kyrka och moské, 2015.
Foto: Clement McKay

Om församlingen

Lundby församling ligger på Hisingen i Göteborg och är en del av Kristi världsvida kyrka. Församlingen är en gemenskap som delar evangeliet i tro och liv, i en av Sveriges snabbast växande storstadsmiljöer.

I Lundby församling bor människor från hela världen. Flera generationer Hisingsbor blandas med människor från andra delar av Sverige och med nya svenskar som bär med sig sina kulturer, religioner och språk.

Gemenskapen är en del av Svenska kyrkan och den världsvida kyrkan. Denna gemenskap består av Svenska kyrkans medlemmar inom församlingens geogra­fiska område och av andra människor. Det som förenar är en längtan efter Gud och en önskan att vara med. Denna läng­tan och önskan kan formuleras på ett flertal olika sätt. Både längtan och önskan kan ta en större eller mindre plats i människors liv. Dopet kan för många bli en källa för hopp och stark tröst.

Som en del av Svenska kyrkan är Lundby församlings uppgift ”att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Syftet är att människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas." (Kyrkoordningen

En hållbar kyrka

I Lundby församlings solidariska arbete ingår även omsorg om skapelsen. Församlingen är miljödiplomerad och arbetar strukturerat för att minska miljöpåverkan och värna den biologiska mångfalden.

En kvinna med ett Svenska kyrkan-nyckelband skrattar åt något.

Nätverk, samarbeten och projekt

Lundby församling vill erbjuda en öppen kyrka. En följd av det är engagemang i projekt och samarbeten med andra aktörer i samhället.

Biskopsvisitation i Lundby församling 5-11 oktober 2020

5-11 oktober 2020 besökte biskop Susanne Rappmann Lundby församling. Under besöket mötte biskopen bland annat församlingens personal, förtroendevalda samt stadsdelsföreträdare i Lundby. Biskopen deltog i både morgonbön och kvällsmässa, och visitationsveckan avslutades med en högmässa med visitationsstämma i Lundby nya kyrka där kontraktsprost Maria Ottensten, kyrkoherde Annika Larsson samt kyrkorådet medverkade.

Så styrs Lundby församling

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av folkvalda kyrkopolitiker tillsammans med biskopar, präster och diakoner.

Jobba hos oss! Se lediga tjänster i Lundby församling

När vi har lediga tjänster publiceras de här.

Så behandlar Lundby församling personuppgifter

Lundby församlings ambition är att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Behandlingen av personuppgifter regleras av EU:s dataskyddsförordning, GDPR, vars syfte är att stärka varje människas personliga integritet.

Digitalt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som sker i Lundby församling! Prenumerera på Lundby församlings nyhetsbrev.

Anmäl dig här!

Din historia. Dina drömmar.

Till Lundby församling ska du få komma som den du är. Svenska kyrkan vill vara en mötesplats för många, för i mötet med andra förändras vi. Gud blir större och våra liv blir rikare. Tillsammans är vi mycket mer!

Kalender

I kalendern kan du se vad som händer i Lundby församling dag för dag - från fikastunder och gudstjänster till större konserter och verksamheter för alla åldrar. Öppet för alla. Välkommen!

Gudstjänstkalender

Här hittar du en gudstjänstkalender. Du kan också läsa mer om de olika gudstjänsterna som firas i Lundby församling.

Konsertprogram

Välkommen på konsert! Ta del av körsång, storslagna symfonier, musikgudstjänster, konserter för barn och mycket mer. Här samlas information om musiken som arrangeras i Lundby församling.

Det händer i kyrkan

Här hittar du församlingens alla grupper och aktiviteter. Församlingen är stor och utbudet är brett – och här finns plats för dig!

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Ett litet rött hjärta av trä står på ett labyrintspel.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Du är välkommen att bli en del av Svenska kyrkan oavsett vem du är. Här finns en plats för dig. Det är enkelt att bli medlem!

En hållbar kyrka

Historia och kulturarv

Svenska kyrkan har en lång historia. Läs mer om Lundby församlings kyrkor och dess kulturarv, våra besöksmål och hur vi vårdar kulturarvet.

Manifestation Stärka Banden mellan kyrka och moské, 2015.

Om församlingen

Lundby församling är miljödiplomerad av Svensk Miljöbas genom SamCert Miljödiplomering.