Mångfaldsgruppen i Lundby församling

Lundby församling vill sätta fokus på mångfald. Därför finns en intern mångfaldsgrupp som ska identifiera sådant som förhindrar mångfald och tillgänglighet, och ge förslag på vad församlingen kan göra annorlunda.

Mångfaldsgruppens uppdrag är att lyfta mångfaldsfrågor internt och inspirera kollegor till reflektion, samt ge förslag på hur församlingen kan sträva efter att vara en tillgänglig kyrka för alla.

Ett konkret exempel på hur församlingen arbetar internt med detta tillgängliggörande är den så kallade mångfaldsväskan. Väskan, en enkel portfölj, innehåller olika slags studiematerial och föremål kopplade till mångfaldsfrågor. Det kan vara ett par udda sockor för att uppmärksamma downs syndrom, en liten regnbågsflagga eller en informationsfolder från ett annat religiöst samfund. Väskan cirkulerar månadsvis i arbetslagen och är ett sätt att dels skapa tillfälle i arbetslagen att diskutera mångfald och tillgänglighet, dels dela intressant input till kollegor. När väskan lämnas vidare till nästa arbetslag lägger den överlämnande personalgruppen i ytterligare ett föremål eller trycksak som diskussionsunderlag.

Som en symbol för vårt mångfaldsarbete syns regnbågsflaggan året runt i våra lokaler. Svenska kyrkan vill vara en mötesplats för många, för i mötet med andra förändras vi. Gud blir större och våra liv blir rikare.

Lundby församling satsar på utbildning i hbtqi-frågor

Lundby församling vill arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. Som ett led i detta har församlingen gått en processmodell och tilldelas märkningen Regnbågsnyckeln.

Två personer håller upp regnbågsflaggan mot himlen.

Hbtqi och mångfald i Lundby församling

Lundby församling vill arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. Detta arbete ska genomsyra den dagliga verksamheten där var och en ska känna sig sedd och älskad för sin egen skull. Församlingen tilldelades i november 2022 hbtq+ -märkningen Regnbågsnyckeln. Det är vi stolta över!