Prisutdelning på scen.
Foto: Camilla Arvidsson

Grattis Luleå domkyrkoförsamling!

Luleå domkyrkoförsamling tilldelades priset ”Årets Changemaker i Sverige” som delas ut för allra första gången av Act Svenska kyrkan. Priset delades ut vid Göra skillnad-dagarna, 1–2 oktober på Uppsala Konsert och Kongress.

Luleå domkyrkoförsamling var av 16 nominerade och de är väldigt stolta över att deras internationella arbete uppmärksammas och inspirerar andra. Mona Eriksson, verksamhetsledare i Luleå domkyrkoförsamling berättar att de insatser de genomförde 2021 och under våren 2022 gjorde att människor, företag och andra organisationer fick upp ögonen för Act Svenska kyrkans internationella arbeta och arbetet gav ringar på vattnet.

En Changemaker beskrivs av Act som ”en person eller en grupp som återkommande engagerar sig för Act Svenska kyrkan eller under året har gjort en extraordinär insats”. Luleå domkyrkoförsamling har i många år arbetat med insamlingar till Act – ett arbete som gett ringar på vattnet, inte minst under 2021.

Det är en väldigt glad Mona Eriksson som svarar när Luleå stift kontaktar henne för att höra hur det känns.

– Det känns toppen! När vi satt där på lördagkväll trodde vi att en annan av finalisterna Håkan Jonsson "Maratonmannen" skulle vinna för han har gjort helt fantastiska saker för att sätta fokus på Act Svenska kyrkan. Så vi var helt ärligt förvånade när de läste upp vinnaren.

Hon berättar att arbetet är en laginsats. Internationella gruppen och personal som är väldigt engagerade och påhittiga. Kommunikatörer med fingertoppskänsla för att sprida arbetet och de olika kampanjerna som genomförs samt att kyrkoråd och domprost prioriterar arbetet.

På frågan om vad som händer framöver svarar Mona:

– Vi har absolut idéer om det fortsatta arbetet men vi håller på den än så länge, en cliffhanger.

Återigen säger vi grattis till Luleå domkyrkoförsamling som är ”Årets Changemaker”.