Biskopens valspråk och vapen

”'Gud verkar i er.' Det är jag övertygad om. Det ser jag när kärlek, omsorg, mod och tro växer."

Gud är nära oss, hjälper oss att mogna som människor och ger oss impulser till handling.

Det är sant nu och det var sant då, när Paulus skrev det till församlingen
i Filippi (Fil. 2:13). Apostlagärningarna beskriver hur det gick till när Anden puffade på för att Paulus skulle åka till Filippi i nuvarande Grekland, hur han mötte Lydia och hur hon drev att det just var hemma i hennes hus de skulle mötas. En församling föddes, den första i det vi nu kallar Europa. Gud verkade i och genom Paulus, Lydia och den församling som tog form.

Korset är centralt i kristen tro och finns i Luleå stifts två fält i vapenskölden, ett blått kors tillsammans med Petrus nycklar. De talar om Guds kärlek, möjligheten att få försonas och börja på nytt. I de två andra fälten finns mitt personliga vapen – en björk. Björken knyter samman hela Luleå stift, från dvärgbjörk i fjällen till vårtbjörk och glasbjörk i skogsland och kust. Mitt eget ursprung finns i Umeå, som också kallas björkarnas stad. Björkarnas rötter tar upp näring ur myllan, saven stiger, bladverket grönskar och frön förs vidare. Det blir en bild av hur Gud verkar i och genom oss.

Biskop Åsa Nyström