Foto: Emil Olsenmyr Act Svenska kyrkan

Luleå domkyrkoförsamling tilldelades nya nationella priset Årets Changemaker

Nyhet Publicerad Ändrad

Lördagen den 1 oktober mottog Luleå domkyrkoförsamling nyinstiftade vandringspriset Årets Changemaker för sitt internationella arbete som inspirerat andra företag och organisationer att också starta insamlingar där medlen går till biståndsverksamheten Act Svenska kyrkan. - Vi vill tacka Luleborna som varit med och bidragit så att Act Svenska kyrkan kan hjälpa och fördela pengar till de olika projekten - de om några är värda denna vinst, säger Mona Eriksson, verksamhetsledare i Luleå domkyrkoförsamling.

- Det är helt fantastiskt fint att Luleå domkyrkoförsamlings internationella arbete uppmärksammas genom att vi nomineras och nu tilldelas Act Svenska kyrkans nya vandringspris Årets Changemaker, säger en trött men glad Mona Eriksson, verksamhetsledare i Luleå domkyrkoförsamling, och även den som nominerade sin arbetsplats till priset. En Changemaker är en person eller grupp som återkommande engagerar sig för Act Svenska kyrkan och som gjort en extraordinär insats för att hjälpa dem som har det allra svårast.

Under två dagar har en delegation från Luleå domkyrkoförsamling befunnit sig i Uppsala för att delta i Göra skillnad-dagarna 2022, ett årligt arrangemang av Act Svenska kyrkan, där man bytt erfarenheter med 800 andra engagerade, lyssnat på föredrag och talat om utmaningar - allt för att inspireras i det kommande arbetet för att hjälpa utsatta.

På lördagskvällen den 1 oktober bjöd Act Svenska kyrkan in seminariedeltagarna till en stor gala på Uppsala Konsert och Kongress där det nyinstiftade priset skulle delas ut.
- Vi visste att var en av de 16 nominerade, det blev offentligt redan 22 september, men under kvällen valde man ut tre finalister - och det var ju extra spännande när vi var en av dem, säger Mona Eriksson.

Ett stort lagarbete

- Jag är glad över att det arbete vi gör tillsammans i församlingen uppmärksammas. Hoppas att det kan fortsätta inspirera andra, säger Anna Wallström, som varit med i församlingens internationella grupp i 20 år.

Vid klockan 21 i lördagskväll var det så dags för Act Svenska kyrkan att meddela årets vinnare – den första att motta vandringspriset Årets Changemaker.

- Det kändes fint i hjärtat när de ropade ut vårt namn, för det har varit ett stort lagarbete att samla pengar och sprida information om vad Act Svenska kyrkan är och hur vi arbetar för att hjälpa utsatta och att se hur det har skapat ringar på vattnet så att andra företag och organisationer hakat på och skänkt till Act Svenska kyrkan de också, säger Mona Eriksson.
- Hos oss i Luleå domkyrkoförsamlingar arbetar ideella, anställda, kyrkoråd, kyrkoherden och våra kommunikatörer hårt för att det internationella arbetet ska nå ut.
- Under kvällen var det många som kom fram och sa att roligt att man fick rösta på en hel församling.

Även Luleåborna vinnare

Förutom blommor och äran fick Luleå domkyrkoförsamling vid prisutdelningen ta emot en vandringsstav där församlingens namn nu bränns in. Staven, som kan symbolisera ständig rörelse framåt, överlämnas nästa år till den nya vinnaren.

- Vi vill tacka Luleborna som varit med och bidragit så att Act Svenska kyrkan kan hjälpa och fördela pengar till de olika projekten - de om några är värda denna vinst, säger Mona Eriksson.

Mer om Act Svenska kyrkan:  www.svenskakyrkan.se/act

Läs mer om Göra skillnad-dagarna/Årets Changemaker: www.svenskakyrkan.se/act/changemaker-sverige