Foto: Alexandra Nyman

"Prata med dina anhöriga innan det är för sent"

Nyhet Publicerad Ändrad

När Kerstin Johansson (tv) och Ingerlis Lyckhagen, förvaltningsassistenter i begravningsverksamheten i Luleå domkyrkoförsamling, mötte åhörarna under Tisdagscafé i Mjölkuddsgården hade de ett tips som de ville att alla skulle "ta med sig" från föreläsningen.

Kan gravplatser ta slut? Det var en av de många frågor som besökarna på Luleå domkyrkoförsamlings evenemang Tisdagscafé i Mjölkuddsgården ställde till föreläsarna Kerstin Johansson och Ingerlis Lyckhagen från församlingens begravningsverksamhet.

- Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten över hela Sverige.  Vi är skyldiga att hålla med gravplatser för alla i vår församling, svarade Kerstin Johansson.
- Man måste få komma ner i jorden, oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Kistgravar och urngravar finns alltid men de askgravplatser vi har är slut. Vi projekterer just nu för en tredje askgravplats på Örnäskyrkogården.

Alla önskemål inte möjliga att uppfylla

Att ordna en anhörigs begravning är inte alltid helt enkelt menade de två förvaltnings assistenterna från kyrkogårdsexpeditionen.

Vi stöter på problemet att den som avlidit har velat underlätta för sina anhöriga genom att välja ett anonymt gravskick

- Här behöver man tänka till noga, innan den dagen kommer när man faktiskt ska begravas, sa Kerstin Johansson. Det som är viktigt är att man som anhörig vet hur ens anhöriga vill ha det. Prata med er familj eller med vänner innan det är för sent, då kan ni i god tid reda ut saker och ting - vissa önskningar kring gravsättning kan faktiskt inte kan uppfyllas. Man får exempelvis inte gravsättas på sin gård fast man önskat det.
- Det allra bästa råd vi kan ge är att du pratar med dina anhöriga om hur du skulle vilja ha det när du blir begravd. Vi stöter ibland på problemet att den som avlidit har velat underlätta för sina anhöriga genom att välja ett anonymt gravskick eller ett gravskick med begränsad gravrätt vad gäller utsmyckning och gravsten.

- Sedan visar det sig att det läggs pynt, lykta och blommor på platsen, berättar Ingerlis Lyckhagen. Då måste vi tyvärr plocka bort sakerna vilket naturligtvis inte faller i god jord hos de anhöriga för de vill, i motsats till den som avlidit,  faktiskt ha en lykta att tända, en grav att fixa fin med blommor och pynt. På en gravplats i skoglig karaktär. där får man inte ha många dekorationer. Den som har valt gravskicket från början har valt det för att hen önskar en skoglig miljö, medan dina anhöriga kanske önskar en plats där de fritt får fixa fint. Det är en av anledningarna till att prata innan det är för sent.

I häftet Om begravning finns avsnittet Mina önskemål där du kan fylla i hur du tänker kring din begravning. Foto: Alexandra Nyman

- En annan anledning att prata med din familj, dina vänner och så vidare är ju att man vill undvika konflikter kring om personen ville ha en kremering eller jordbegravning. Vill du inte prata om det här kan du fylla i blanketten ”Mina önskemål”. Den kan du beställa eller hämta på kyrkogårdsexpeditionen på Örnäskyrkogården.

- Vi får ofta höra; mina anhöriga ska inte behöva sköta om min grav, fortsätter Kerstin Johansson. Men vi får lika ofta också höra; ”vi vill ha en plats att gå till för att sörja mamma och fixa fint kring”. Så fyll i blanketten Mina önskemål (ingår i häftet Om begravning) eller kontakta begravningsbyråerna som har digitala tjänsterna Vita arkivet och Livsarkivet som du kan fylla i redan i dag.

Medling vid tvister kring begravning

Har ni hamnat i en diskussion? Då kan ni ta hjälp av en medlare som hjälper er att nå en lösning. Du når våra medlare via vår kyrkogårdsexpedition på telefonnummer 0920-26 48 23.
Läs mer här.
Du kan ansöka om medling hos den församling där den avlidne var skriven och förklara att du är anhörig och varför du eller ni vill att gravsättningen ska vara på ett visst sätt.
Därefter tar medlaren över och kontaktar motparten för att försöka medla. Vill du överklara vårt beslut så kontaktar du Länsstyrelsen.