Tips, råd och idéer om bröllop!

Att gifta sig är en av de mest fantastiska händelserna i livet! Att säga ja till varandra, ja till kärlek och respekt för varandra, ja till en gemensam framtid är något vi i kyrkan gärna hjälper till med.
Ni kan vara i någon av våra kyrkor eller ute på en fjälltopp.

Många undrar vad man måste, när man ska gifta sig. Vi säger att man måste göra tre saker:

• Ansöka om hindersprövning hos Skatteverket (så att du inte redan är gift)
  • Säga ja
  • Älska varandra

I övrigt måste man ingenting.
Men, de allra flesta tycker om musik. En del gillar orgelmusik, andra föredrar gitarr eller piano. Transtrands Spelmanslag, Björn Skifs, BAO. Fundera på vad ni gillar och diskutera det med prästen och/eller den som ska spela på er bröllopsdag.

Brudbuketter är vackra. Välj vilka blommor ni vill ha och be blomsteraffären skicka buketten till kyrkan. Eller köp den hos den lokala blomsterhandlaren i Sälens by och hämta den själva samma dag.

Knut, lockar och massor av hårspray. Det finns flera frisörer i området – boka i tid så ni hinner bli klara. Vit klänning, cykelbyxor eller skoterstövlar? Kärleken har inga klädkoder och inte kyrkan heller.

Mat? Ja, hela området vimlar av restauranger. Föredrar ni vita dukar, sushi eller varm choklad med strösselhjärtan, grädde och marshmallows? Fråga oss gärna om ni vill ha tips – vi vill att ni ska få en så härlig och oförglömlig upplevelse som möjligt.

Naturligtvis finns det fotografer som hjälper er att minnas denna underbara dag. Boka även denna i tid. Ibland tar man bilderna innan, ibland efter och kanske till och med under hela bröllopet, ett helt album liksom.

Vill ni veta mer? Ta kontakt med oss så kopplar vi ihop er med rätt person.
Ring på 0280-59 31 00 eller maila oss på lima-transtrand@svenskakyrkan.se.

Kom ihåg att det är er dag. Inte släktens, inte kyrkans. Vi ser fram mot att få skapa denna dag tillsammans med er. Välkomna till kärleken.

Ps. Glöm inte att skicka hindersprövningen till oss innan bröllopet:
Lima-Transtrands församling, Prästgården, 780 64 Lima.

Gudstjänstmusik

Här finns tips och idéer till val av musik vid gudstjänster.

Kontakta oss!

Lima-Transtrands församling