Appar

Kyrkan på nätet

Kyrkguiden 2.0

Genom Svenska kyrkans app får du veta vad som händer i kyrkorna i närheten och hjälp att hitta till över 3000 kyrkor och andra platser. Här har varje kyrka en sida där du hittar kalender, karta och kontaktuppgifter.

Där finns också intressanta artiklar att läsa. Bland annat om ärkebiskopens pod.

Stjärnans väg

Stjärnans väg är ett frågesportsbaserat spel om kristen tro. Utmana dig med enkla eller svårare frågor, blanda eller ta frågorna kategorivis. Några exempel bland de 45 kategorier som finns är ”Kyrkoår – jul”, ”Jesus”, ”Film”, ”Gåtor och vitsar”, ”Konfirmation”, ”Tro, hopp och kärlek”, ”Bibeln: Expert” m.m.

När du startar har du tre hjärtan och tio frågor framför dig. Som hjälp längs med vägen har du livlinor som du kan köpa från en Shop. Du förlorar ett hjärta om du svarar fel eller du går på en fälla som hinner utlösas. Har du sedan något hjärta kvar när tionde frågan är besvarad når du skatten som kan innehålla bl.a. guld, artefakter eller livlinor.

Du kan också gå genom ”Dödsskuggans dal”, där det inte finns fällor men där du inte heller får använda dig av livlinor och där du endast har ett hjärta. Hur många frågor kan du besvara, kan du slå ditt gamla rekord?

Artefakter är skärvor som ska samlas och som kan ge både fördelar, på din väg mot skatten, men också information om kyrkan, traditioner, symboler m.m.

Stjärnans väg har också en katekesdel med böner, sånger, bibelcitat, andaktsberättelser, Martin Luthers lilla katekes m.m.

Kyrkan

Kyrkan är ett lekfullt spel från Svenska kyrkan. Spelet utgår från kyrkorummet och förmedlar Svenska kyrkans liv, lära och traditioner på ett lekfullt och pedagogiskt sätt. Du kan till exempel måla ett kyrkfönster, hälla vatten i dopfunten, spela på orgeln, tända ett ljus eller spela memory med djuren i Noas ark. På altaret serveras nattvard och oblaten blir till ett pussel med tre olika svårighetsgrader. Altartavlan visar en bild från Jesus födelse där du kan flytta om hur du vill.

Det finns även tre korta filmer i appen. Filmerna är cirka en minut långa och handlar om dop, begravning och vigsel. Du behöver inte någon internetuppkoppling för att titta på filmerna. Starta dem genom att klicka på play-symbolerna vid dopfunten, rosen i kyrkbänken respektive hjärtat på predikstolen.

Har du stött på problem, har förslag på förbättringar eller är det något du gillar extra mycket? Kontakta gärna Svenska kyrkan på info@svenskakyrkan.se.