Foto: Joakim Carlström/ IKON

Bröllop

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och alla vittnens närvaro lovar vi varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Vi ber Gud att välsigna vårt äktenskap och hjälpa oss igenom de svårigheter vi kommer att möta i livet.

Våra kyrkor:

Kramfors pastorat har 13 kyrkor; Gudmundrå kyrka, Ytterlännäs kyrka, Ytterlännäs Gamla kyrka, Styrnäs kyrka, Bjärtrå kyrka, Torsåkers kyrkaDals kyrka, Nora kyrka, Skogs kyrkaUllånger kyrka, Vibyggerå kyrka, Vibyggerå Gamla kyrka och Nordingrå kyrka samt nio kapell. Ytterlännäs Gamla kyrka lämpar sig bäst för sommarvigslar då det inte finns någon värme installerad. Klicka på på kyrkornas namn eller här för att läsa mer om alla våra kyrkorum samt se bilder!

Vill du besöka kyrkorna så tar du kontakt med någon av våra församlingsexpeditioner så ordnar vi så att en kyrkvaktmästare låser upp kyrkan/kyrkorna för dig. Klicka här för kontaktuppgifter till expeditionerna!

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd med brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

Bröllopets symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Före vigseln - hindersprövning

Innan ni kan gifta er i Sverige måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Ansöker gör ni genom att fylla i en blankett som ni skickar in till Skatteverket. Det är viktigt att ni lämnar in er ansökan i god tid före vigseln.