Foto: Anna Braw

Kristoffer, Kalmars skyddshelgon

Har du träffat den helige Kristoffer? Han är skyddshelgon för alla vägfarare och för staden Kalmar.

Kristofferstatyn på Kalmar Slott. Foto: Anna Braw

Har du träffat Kristoffer?
Han är Kalmars skyddshelgon, och du kan se honom på flera platser i staden.
Hans namn kan stavas på flera sätt på svenska och engelska och dessutom som Christóforos och Άγιος Χριστόφορος, och i den världsvida kyrkan är det många som räknar honom som vägfararnas skyddshelgon och som en av de fjorton hjälparna.
Han hette från början Reprobus (det betyder ungefär "ond man") och levde på 200-talet, och legenden om honom berättar att han var stor och enormt stark och att han ville tjäna den starkaste herren i världen. Först var han hos en mäktig kung, men så fick han höra att djävulen var starkare. När han var hos djävulen förstod han att djävulen var rädd för Kristus. Han gick till en eremit och bad om råd, och eremiten sa att han skulle slå sig ner vid ett vattendrag och erbjuda sig att bära resenärer över det.
En dag kom ett litet barn, och Reprobus lyfte upp det på axlarna och tog de första stegen ut i vattnet. Då kändes barnet plötsligt mycket tyngre, och snart var det så tungt att Reprobus undrade om han bar hela världen på sina axlar.
"Vem är du?" frågade han sin passagerare.
"Jag är Jesus som bär alla världens synder", svarade barnet.
Då förstod Reprobus att han till slut hade träffat den han så länge hade sökt, och han lät döpa sig och bytte namn till Kristoffer.

I Kalmar domkyrka står han vid Kristofferkorets ingång vid korets södra sida, och i en trappavsats på Kalmar Slott finns han i en annan gestaltning.
Det sägs ibland också att det är han som bär upp den mycket gamla predikstolen i Kalmar domkyrka, men en del säger att det istället är Mose som står där.

Gamla kyrkogårdens staty av Kristoffer med Jesus på axlarna. Foto: Foto: Anke Decker

På Gamla kyrkogården finns en tredje gestaltning av den store, starke Kristoffer och det lilla barnet som han till slut insåg var den han ville tjäna.

Berätta gärna om Kristoffer för vänner som kommer på besök till Kalmar, och ta med dem för att se Kristofferstatyerna!

Kristofferstatyn på Kalmar Slott. Foto: Anna Braw