Bröllop

I bröllopsgudstjänsten lovar de som gifter sig att dela glädje och sorg i en livslång gemenskap och får ta emot Guds välsignelse. Förutom löftena om inbördes kärlek och trohet innehåller vigseln förbön för vigselparet och också sång och musik.

Själva bröllopsakten föregås av en hindersprövning hos Skatteverket, där det fastställs att det inte finns några hinder för att äktenskap ska kunna ingå.

En bröllopsakt kan vara liten med brudparet, prästen och två vittnen eller en bröllopsakt med flera gäster. Det finns inga ramar att följa gällande hur stor eller liten bröllopsakten skall vara. Vi ser det också som viktigt att brudparet själv är med och utformar bröllopsgudstjänsten så att den får en personlig prägel.

Vill brudparet själv ordna med en egen präst går det bra, annars blir det en präst i församlingen som tjänstgör vid det tillfället.

Om man väljer borgerlig vigsel finns det också möjlighet att välja en kyrklig välsignelseakt utan löften.

Församlingen har två brudkronor för utlåning, en i Olofström och en i Jämshög.

För bokning och frågor kring vigsel i Jämshögs församling kontakta församlingsexpeditionen på tfn 0454-97 700.

Har du frågor om vigsel gå gärna in och läs
Vigsel