Ryggar på tre personer på en scen. I publiken ser vi flera hundra åskådare.

Engagera dig internationellt

Vill du göra något handfast i kampen för en mer rättvis värld? Här kan du delta i påverkanskampanjer, åka på utbyte, bli ombud, bli Ageravolontär eller engagera dig på något annat sätt i din egen församling.

Anmäl dig till samordnarutbildning 23-24 maj i Uppsala

Utbildningstillfälle för dig som är samordnare för Act Svenska kyrkan. Tillfället riktar sig till dig som är samordnare, nyligen utsedd eller som funnits med ett tag.

En grupp ungdomar med vänskapsarmband står i en klunga med händerna i mot mitten.

Ansök till utbytesprogrammet

Utbytesprogrammet är för dig mellan 18 och 30 år. Dela vardagslivet, och engagera dig i kyrkan och samhället under tre månader i Filippinerna eller Tanzania. Sista ansökningsdag är 15 mars.

Fyra personer sitter och samtalar och skrattar i en soffa.

Du kan också engagera dig i Act Svenska kyrkan

Är du intresserad av volontärarbete och brinner för rättvisefrågor? Då borde du gå med i en internationell grupp och bli ombud för Act Svenska kyrkan.

Ser en hand som håller i en mobiltelefon och läser ett nyhetsbrev. På soffbordet bakom står en kaffekopp och en liten hög med papperstidningar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom Act Svenska kyrkans nyhetsbrev får du uppdateringar, inbjudan till webbinarium och information om hur vi tillsammans kan bygga en tryggare framtid för alla.

En ljusmanifestation

Årets Changemaker i Sverige

Att vara en changemaker är att bidra till förändring! I Act Svenska kyrkans nätverk finns många changemakers, både runt om i världen och i Sverige. På den här sidan kan du nominera changemakers från ditt sammanhang!

En grupp ageravolontärer. En ung kvinna talar i en magafon.

Ageravolontär

Är du ung vuxen och vill engagera dig för internationella rättvisefrågor? Vill du vara med och påverka orättvisa strukturer? Då ska du bli Ageravolontär!

Pojke står på en soptipp. Han tittar drömmande bortåt.

Kampanjer

Act Svenska kyrkans återkommande kampanjer är en chans att tillsammans synliggöra viktiga frågor för en rättvis värld. Det handlar både om att samla in pengar till vårt internationella arbete och att engagera och skapa opinion i Sverige.

Bild på en datorskäm, mobil och Ipad som visar innehålla från Kunskapsplattformen

Kunskapsportalen Actum

Kunskapsportalen Actum är för dig som vill lära dig mer om Act Svenska kyrkan och våra fem fokusområden. Fördjupa din kunskap genom videos, intervjuer med changemakers och interaktiva quiz.

Nyheter för engagerade i Act Svenska kyrkan

Från Umeå till Ängelholm – var med och djupdyk i historia och framtid

Publicerad:

Under våren är Act Svenska kyrkan med och anordnar flera spännande seminarier som tar avstamp i vår 150-åriga historia. Från Umeå till Ängelholm – var med och ta del av samtalen på plats eller se dem i efterhand!

Akut massvält hotar människorna i Gaza

Publicerad:

Barn dör av svält i norra Gaza och Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar nu om att massvält hotar samtidigt som det är svårt att nå fram med nödhjälp till de allra mest utsatta. Vårt stöd behövs, nu finns en ny kollektvädjan med anledning av hungersituationen i Gaza.

Fantastisk engagemang i Fasteaktionen

Publicerad:

Fasteaktionen 2024, med temat ”Dela lika och rädda liv”, går nu in i halvtid. Runt om i landet sker mängder av kreativa och viktiga aktiviteter kopplade till tematiken, inte minst med fokus på årets symbol för matsäkerhet och hopp – majsen.

Följ Act Svenska kyrkan i sociala medier

150 år av engagemang

Sedan 1874 har vi fört kampen för och tillsammans med människor som lever i utsatthet över hela världen. Var med du också.

Läs mer och engagera dig