Kyrkan Play: Video när det passar dig

I Kyrkan Play samlar vi gudstjänster, musik och annat videomaterial från Hörnefors församling. Titta så ofta du vill och dela gärna innehållet med andra.

Veckans webbandakt

Torsdag 28 mars – Skärtorsdagen

Denna påskandakt får vi fira i Backens kyrka med Gun-Marie Spett Lindgren, präst och Maria Axéll, musiker i Umeå landsförsamling. Vi får lyssna till när Gun-Marie tar oss med under påskberättelsen, det var nu som Jesus blev förrådd, dömd, korsfäst och återuppstod ifrån de döda. Vi får även lyssna till när Maria spelar Herzlich tut mich verlangen av Johannes Brahms och psalm 155, Herren lever. Kristus är uppstånden! Ja, Han är sannerligen uppstånden!

Söndag 24 mars – Palmsöndagen

Denna söndag får vi fira andakt i Holmsunds kyrka med Siv Olsson, präst i Holmsunds församling. Siv predikar att vi måste välja att se liv och ljus istället för det mörker som finns runt omkring. Ljuset kommer tillbaka och vi måste följa han som red in på en åsna, Jesus. Vi får lyssna till när Monica Selander sjunger och spelar ”Badar i ljus” för oss som är skriven av Ingmar Johansson. Palmsöndagen inleder veckan före påsk, stilla veckan. På Palmsöndagen berättar vi om den händelse som också inleder adventstiden, när Jesus red in i Jerusalem på en åsna för att fira den judiska påsken med sina lärjungar och togs emot som kung av folket som jublade, viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna.

Söndag 17 mars - Jungfru Marie bebådelsedag

Denna söndag får vi fira andakt med Susanne Dahl och Kristin Knutsson, båda studentpräster på Kyrkan på Campus vid Umeå universitet. På Marie bebådelsedag hör vi berättelsen om hur Maria möts av Guds ängel Gabriel som gör klart för henne att hon ska föda ett barn. Hon ska ge barnet namnet Jesus och han ska kallas den högstes son. Maria undrar först hur det ska ske, ogift som hon är och trolovad med Josef. Kristin reflekterar om texten och funderar på hur det skulle bli om Maria skulle säga nej? Fanns det en plan B? I och med att hon sa ja så riskerade hon att bli utstött och kanske hela sitt liv. Men Maria hade full tillit till Gud och Gud valde i sin tur att bli född av Maria, att leva som människa fullt ut och predika trovärdigt om befrielsens evangelium.

Söndag 10 mars – Midfastosöndagen

Denna söndag får vi fira andakt i Bygdeå kyrka med Kristoffer Hedman, kyrkoherde i Bygdeå församling. Vi får lyssna till närrKristoffer pratar om söndagens tema, livets bröd, när Jesus bröt brödet och kunde med fem bröd mätta över 5000 män, kvinnor och barn. Idag är det många som känner att de inte räcker till och vi har många sätt att mäta om vi gör det eller inte. Kristoffer menar att vi måste se inåt och se vilka styrkor och förmågor som just vi har, för alla kan bidra med något. Vad kan du bidra med? Vi får också lyssna till psalm 689, Jag är livets bröd, som är inspelad hemma hos Andreas Öberg, församlingsmusiker tillsammans med diakoniassistent Pia-Maria Simonsson och Kristoffer. Sjung gärna med!

Mer Play

Play: Getsemane – fyra påsksamtal med konstnären Inga–Brita Nordahl

I Hörnefors församlingsgård finns fyra altartavlor målade av Inga-Brita Nordahl. Motiven är hämtade ur påskens drama. I fyra korta samtal mellan konstnären och kyrkoherde Moa Beak får du veta mer om tavlorna, deras tillkomst och symboliken i bilderna.