Foto: Joakim Carlström/IKON

Vigsel

För många känns kyrkan som en självklar plats för vigsel. Där får man inför Gud, släkt och vänner säga ja till varandra och få välsignelse över kärleken och livet tillsammans.

Kontakta expeditionen för att boka tid. Boka tid för vigseln i god tid, särskilt om ni vill ha den i en populär kyrka.

Prästen tar sedan kontakt med er för ett vigselsamtal för att planera gudstjänsten tillsammans.
Rådgör gärna också med våra musiker inför vigseln.

Innan ni kan vigas måste du och din partner ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Hindersprövning innebär att Skatteverket undersöker om det finns något lagligt hinder för att ni gifter er. De intyg ni får av Skatteverket när hindersprövningen är klar kallas "Intyg hindersprövning" och "Intyg vigsel" och gäller i fyra månader. Ta med intygen till vigselsamtalet alt. skicka dem till berörd präst.

Läs mer om hindersprövning

Våra vigseltider är:
Lördagar kl 15.00 och kl 17.00.

Vill ni ha vigsel på annan plats än i kyrkan, eller i kyrkan med egen präst, är det
kl 17.00 som gäller. Vigsel är gratis för Svenska kyrkans medlemmar och kan i princip äga rum var som helst.

Våra kyrkor