Mamma, barn och präst ler och skrattar under dop i Svenska kyrkan
Foto: Jesper Wahlström/Ikon

Dop

Att bli förälder är fantastiskt. Att få ansvaret för ett nytt litet liv är omtumlande och berör djupt. Det är också den största utmaning en människa kan få.

En familj håller utomhusdop för sitt barn i Svenska kyrkan
Foto: Jesper Wahlström/Ikon

Så funkar dop i Höllvikens församling

Kontakta expeditionen för att boka tid för dopet.
Prästen tar kontakt med er för ett dopsamtal för att planera gudstjänsten tillsammans.
Rådgör gärna också med våra musiker inför dopet.

Våra doptider:

Lördagar kl 11.00 och 13.00.
Söndagar i gudstjänsten kl 11.00 eller i dopgudstjänst kl 14.00.
Doptiden kl 14.00 kan också bokas för dop utanför kyrkorummet, t.ex. i hemmet eller på annan plats.

Om ni vill ha enskilt dop i kyrkan, dop i hemmet eller dop med egen präst är det söndagar kl 14.00 som gäller.
Det går också bra att ha dopet i en annan församling än din hemförsamling. Då kontaktar du den församling där dopet ska äga rum. Själva dopet kostar ingenting. Det gäller både i den egna församlingen eller om man väljer att döpa någon annanstans. Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan.

Dopklänning finns att låna

I Höllvikens församling har vi två dopklänningar som du gärna får låna om du ska döpa ett barn. Den ena passar barn upp till tre månader, den andra barn som är ungefär två till sex månader. Det är helt gratis.

Hyra lokal från Höllvikens församling

Vill ni hyra något av våra församlingshem för "dopkaffe" finns S:ta Annasalen vid Rängs kyrka och Linnésalen i Kyrkans hus vid Stora Hammars kyrka. Vill ni hyra församlingshemmet bokar ni det i samband med bokning av dopet.
S:ta Annasalen är utrustat för och rymmer cirka 45 personer och Linnésalen cirka 90-100 personer.

Hyra av sal/salar – helt gratis

Att hyra sal i samband med kyrklig handling kostar inte något.
En depositionsavgift på 1500 kronor skall dock erläggas när nyckeln hämtas på expeditionen. Summan återbetalas vid återlämnande av nyckeln.

För mer information och bokning var vänlig kontakta expeditionen.

Våra kyrkor

En familj döper sin bebis i Svenska kyrkan.
Foto: Jesper Wahlström Ikon

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?